
1 000 000 i biblioteksbøter
Biblioteksledelsen håper økte gebyrer vil gjøre studentene mindre glemske. Handelshøyskolen BI mener kortere lånetid er kuren mot slappe lånetagere.
Millionbeløpet består av både gebyrer og erstatningssummer, og har ligget forholdsvis stabilt de siste årene. For å få større sirkulasjon på bøkene har universitetsbiblioteket i år økt gebyret fra 20 til 40 kroner på purringene du får etter første varsel.
– Jeg håper dette vil føre til færre purringer, sier Randi Rønningen, assisterende bibliotekdirektør ved Universitetet i Oslo (UiO).
Lånetiden er på fire uker ved de fleste universitetsbibliotekene, og første purring vil normalt sendes ut med en gang etter utløpt lånefrist.
– Høy gebyr
Siri Nerbø studerer tegnespråk og tolking ved UiO. Hun synes det er greit at man må betale gebyr hvis man ikke leverer i tide.
– Jeg mener det er viktig å levere innen fristen. Det er utrolig irriterende å måtte vente på en bok som ikke blir levert inn. Jeg står for tiden selv i kø på flere bøker. Hvis gebyret hjelper, så er det bra. Men jeg synes kanskje 40 kroner er litt for mye, sier Nerbø.
Hun er en av dem som har fått merke gebyrøkningen hos biblioteket på egen kropp, da hun glemte å sjekke studentmailen sin.
Mer kostnadskrevende
Rønningen sier arbeidet med bøtene er mer kostnadskrevende enn inntektene som kommer inn gjennom dem. Hun skulle derfor gjerne vært bøtene foruten.
– Det viktigste for oss er at bøkene kommer tilbake slik at andre kan låne dem. Vi ønsker sirkulasjon på bøkene og at så mange som mulig skal kunne benytte de bøkene vi har kjøpt inn, sier Rønningen.
Fredrik Hovind Juell, konsulent på Bibliotek for humaniora og samfunnsvitenskap ved UiO, bruker deler av arbeidstiden på å jobbe med gebyrer og erstatningskrav når bøker forsvinner. Han forteller at den tiden godt kunne vært brukt på annet arbeid.
– Det koster låneren og det koster oss, så det beste hadde vært om vi ikke trengte å bruke tid på dette, sier Juell.
Lang ventetid
Lånetagere som står på venteliste må i enkelte tilfeller belage seg på lang ventetid dersom bøkene ikke er levert innen fristen. Mellom hver purring går det en uke, og hvis boken går til erstatningskrav, kan det ta flere måneder.
– Ved erstatningskrav kan det ta veldig lang tid fra førstegangspurringen til ny bok er tilgjengelig for andre lånere. Vi kan komme opp i nesten tre måneder, og da er kanskje eksamen over eller fristen for innlevering av oppgave gått ut, sier Rønningen.
Erstatningssummene sto for 562 000 kroner av den drøye millionen i 2009. Minstebeløpet for erstatningskrav er 700 kroner, men beløpet kan fort bli større hvis det er en kostbar bok som har forsvunnet.
– Erstatningskrav er ikke en ønsket praksis, men i likhet med de fleste andre biblioteker har vi erfart at dette bidrar til å få inn boken, sier Rønningen.
Kortere lånetid på BI
Biblioteket ved Handelshøyskolen BI opplever ikke at treige studenter er et stort problem. De gir 20 kroner i gebyr per purring etter førstegangspurringen, og har ingen planer om å øke beløpet. Handelshøyskolen regner med å få inn mellom 130 000 og 150 000 kroner i gebyrer og erstatningskrav i 2010.
Avdelingsleder i publikumstjenesten på BI Kristin S. Vigdal mener den korte lånetiden som biblioteket opererer med, er hovedårsaken til at mangel på innlevering ikke fremstår som et problem. Lånetiden på BI er to uker, som er halvparten av lånetiden på de fleste bibliotekene ved UiO.
– Det gjør det vanskeligere for lånere å glemme boken, og man låner kanskje ikke så mange bøker om gangen. Vi opplever at vi i de aller, aller fleste tilfellene får bøkene inn igjen. Dagens rutiner holder moralen oppe, sier Vigdal.