Ingen kommentar: Fakultetet vil ikke kommentere saken.

Varsling

Student skal ha stalket foreleser i flere år – advart om utestengelse

Instituttet avlyste to emner på grunn av konflikten. Et titalls studenter ble rammet.

Publisert Sist oppdatert

Anonymisering i Universitas

Universitas skal som hovedregel benytte åpne kilder. Disse er mer troverdige enn anonyme kilder og åpenhet gjør det mulig for leseren å selv kritisk vurdere og kontrollere påstander. Vi bruker kun anonyme kilder når dette vurderes å være den eneste måten å belyse viktige saker.

I denne saken ønsket studenten å stille åpent. Når vi anonymiserer henne, er det flere grunner til det. Først og fremst ønsker vi å redusere belastningen for foreleseren som er omtalt i saken, og minke sannsynligheten for identifisering av partene i konflikten.

Når anonyme kilder benyttes, stilles det særskilt høye krav om å dokumentere og ettergå faktagrunnlaget og kildens påstander. Samtidig publiserer Universitas kun de opplysningene som vi vurderer er relevante for å belyse og underbygge saken. Vi er varsomme med å omtale detaljer fra kilders privatliv.

En student ved Universitetet i Oslo (UiO) fikk i fjor vedtak om bortvisning. Universitetet mener hun har forfulgt en mannlig foreleser i flere år.

I praksis er vedtaket et besøksforbud mot å oppsøke foreleseren og hans undervisning på campus.

Men UiO mener at den kvinnelige studenten fortsatte å forfølge foreleseren. I vår fikk hun advarsel om utestenging fra UiO i ett år.

Studenten avviser anklagene på det sterkeste.

Universitas kjenner identiteten til både studenten og foreleseren. Studenten ønsker å stille med fullt navn i denne artikkelen, men Universitas har anonymisert henne av etiske hensyn.

Vi har oversendt saken til foreleseren og fakultetet hans. Han vil ikke kommentere saken.

«Fakultetet kan ikke stille til intervju om enkeltsaker», skriver en kommunikasjonsrådgiver på e-post.

Konflikten har pågått i over tre år.

Sendte mange e-poster

Problemene startet våren 2022. Da tok studenten ett av foreleserens emner. Hun slet med oppgaveskrivingen og stress. Etter hvert ba hun foreleseren om råd på e-post, forteller UiO-studenten. Universitas har sett flere av e-postene. 

Hun stilte både faglige spørsmål og delte personlige utfordringer med ham. Slik forklarer hun selv e-postenes innhold til Universitas:

Jeg klarer ikke skille mellom mine faglige og psykologiske utfordringer med oppgaveskriving.

Student

– Jeg klarer ikke skille mellom mine faglige og psykologiske utfordringer med oppgaveskriving.

Avviser: Studenten avviser anklagene om stalking.

Derfor var det relevant å lufte begge deler med foreleseren, tenkte hun.

Etter sommeren merket hun en endring i oppførselen hans.

– Han tok omveier i gangene for ikke å møte meg, forteller hun til Universitas.

Dette har han avvist, viser møtedokumenter Universitas har sett. Men han ga henne etter hvert beskjed om at han ikke ville motta e-poster med ikke-faglig innhold.

Våren 2023 meldte hun seg igjen opp til et av foreleserens emner.

Men noe skurret, syntes studenten. Hun følte at han ignorerte og behandlet henne annerledes enn medstudentene, skrev hun i en e-post til ham.

Foreleseren avviste dette og ga klar beskjed:

«Dette er ikke en passende tone eller spørsmål: For personlig.»

Hun skjønte ikke hva han mente med dette og gruet seg til undervisningen hans, forteller hun til Universitas.

Foreleseren varslet

Utover semesteret tikket flere frustrerte og følelsesladde e-poster inn i foreleserens innboks. 

Etter hvert tok han grep:

Den våren varslet foreleseren om ubehagelig atferd fra studenten. Årsaken var mengden og innholdet i e-postene – på ett år hadde han mottatt over 50 av dem. Dessuten reagerte han på studentens atferd i to hendelser i undervisningen – han mener studenten har ignorert ham og andre i seminarer.

Men studenten fortsatte å sende e-poster.

– Det var for å oppklare misforståelser, sier hun til Universitas.

Fattet vedtak om bortvisning

Høst ble til vinter og hun meldte seg igjen opp til foreleserens emner – to denne gangen. Like før undervisningen skulle begynne, ble hun innkalt til et møte på fakultetet og møtte opp. 

Underveis skal hun ha bedt om forklaring på hva hun kunne gjøre annerledes. Dette savner hun tydelige svar på, forteller hun i dag. 

– De ba meg om å trekke meg fra emnene, sier hun. 

Universitas har stilt fakultetet spørsmål om dette, men har ikke fått svar på det.

Studenten nektet. Hun hadde gode grunner til å melde seg opp i emnene, understreker hun.

Kort tid etter avlyste instituttet emnet for alle studentene. Et titalls studenter ble rammet.

Uforutsette omstendigheter var årsaken, ifølge en e-post til studentene. Men i et brev til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse skrev fakultetet senere: 

«Instituttet har måttet avlyse to emner, med den følge at andre studenter ikke fikk tatt de emnene de ønsket. Fakultetet har forsøkt med mindre inngripende tiltak ovenfor studenten, men hun viser ingen evne eller vilje til å endre sitt handlingsmønster, selv etter formelle advarsler.»

– Jeg hadde bedt om fritak fra undervisningen, men denne ble vel ikke behandlet ettersom emnet ble avlyst, sier UiO-studenten.

Hun mener dette beviser at hun forsøkte å tilpasse atferden sin. Instituttet mener hun melder seg opp i emnene på grunn av foreleseren. Det avviser hun overfor Universitas.

Universitas har sett en legeerklæring hvor det står at kvinnen får «betydelige konsentrasjonsvansker og stressreaksjon ved tilstedeværelse i undervisning. Det er en belastning for studenten å ha kontakt med faglærer». 

Etter avlysningene, meldte hun seg opp til et tredje av hans emner.

– Emnene er spesielt relevante for den neste graden jeg skal ta.

– Kunne du tatt mer hensyn til foreleseren og droppet å melde deg opp i emnene mens dere er i konflikt?

– Det er klart. Men da har jeg ikke den samme muligheten til å studere som andre studenter.

Hun har bedt om tilrettelegging så hun kan møte opp til eksamen – uten å delta i undervisningen først.

Fikk advarsel – ble bortvist

UiO-studenten fikk en advarsel: Hvis atferden fortsatte, ville fakultetet be om bortvisning av studenten.

Hun sendte likevel ham en e-post til – tross advarselen, ifølge saksdokumentene.

Sommeren 2024 tok fakultetet grep og ba Nemnda for studentsaker ved UiO om at studenten skulle bortvises fra foreleserens emne i ett år.

Foreleseren har beskrevet studentens atferd som stalking og trakassering. I en redegjørelse Universitas har sett, skriver han at saken har ført til betydelig følelsesmessig belastning for ham.

Bortvisningen av studenten ble vedtatt og hennes påfølgende klage førte ikke frem. Det neste året måtte kvinnen unngå kontakt, ikke melde seg opp i foreleserens emner eller oppsøke ham, men ellers:

«Du kan oppholde deg hvor du vil på campus», fikk studenten beskjed om.

Nå har vi kommet til våren 2025 – da konflikten eskalerte ytterligere.

Advarsel om utestenging

Fakultetet mener at kvinnen brøt vedtaket om bortvisning og stadig oppsøkte mannen.

Det siste året hadde de laget en liste. Den inneholdt tid, sted og beskrivelser av hendelser hvor den kvinnelige studenten skal ha oppsøkt foreleseren. Stikk i strid med advarsler og bortvisninger.

17 hendelser er notert i tabellen. Møter i trappen og øyekontakt er blant det som er beskrevet.

Kvinnen avviser at hun har oppsøkt mannen og mener det skyldes tilfeldigheter – og at hun studerer i byggene foreleseren jobber i.

– Jeg har sittet på steder som er tilrettelagt for studering eller vært på vei til undervisning i andre emner.

– Hvorfor sitter du ikke i andre bygg når du vet han har sagt han er redd for deg?

– Fakultetet har ikke gitt meg tydelige beskjeder om hvor jeg kan sitte og ikke. Det er deres ansvar, svarer studenten.

Den ene studieplassen hun pleide å bruke, ligger rett utenfor et seminarrom som foreleseren benyttet.

I mars i år fikk kvinnen enda en formell advarsel. Grunnen?

«Vi ser et mønster i din atferd som tilsier at du forfølger [underviseren].» De viste til observasjonene og hun ble advart om utestenging fra UiO.

Studenter kan bortvises og utestenges

UiO viser til Universitets- og høyskoleloven (uhl.) § 12-5  i saken om bortvisning av studenten:

«Universiteter og høyskoler kan med umiddelbar virkning bortvise en student som forstyrrer undervisningen eller medstudenters arbeid.

Dersom en student opptrer på en måte som virker grovt forstyrrende for medstudenters arbeid eller for virksomheten ved institusjonen ellers, og fortsetter med slik opptreden tross skriftlig advarsel fra institusjonen, kan studenten bortvises fra nærmere bestemte områder ved institusjonen for inntil ett år.

Dersom studenten etter skriftlig advarsel fra styret ikke respekterer et vedtak om bortvisning, kan studenten utestenges fra studiet og fratas retten til å gå opp til eksamen ved alle universiteter og høyskoler i inntil ett år.

Vedtak om bortvisning etter andre ledd og utestenging etter tredje ledd skal fattes med to tredels flertall av styret selv eller institusjonens nemnd for studentsaker, jf. § 14-1».

Studenten varslet om saksbehandlingen

Besøksforbud: Studenten fikk vedtak om bortvisning. Det er et slags besøksforbud mot foreleseren.

UiO-studenten mener fakultetets beskrivelser av hennes uakseptable atferd har vært vage. 

– Jeg har fått beskjed om at atferden min er uakseptabel, men ikke informasjon om hva jeg gjør feil.

– Men du har jo sendt mange e-poster med personlig innhold, noe forelseren og fakultetet har gitt tilbakemelding om. Er det passende?

– Jeg skjønner at folk kan ha problemer med det, men skulle ønske han hadde uttrykt tydeligere hva jeg gjorde, som han opplevde som upassende.

– Og jeg har slitt med dårlig sosial intelligens. Det er ikke intuitivt for meg hvordan andre kommer til å reagere på det jeg sier. Og det gjør e-postkommunikasjon veldig krevende for meg.

Studenten mistenker at hun er på autisme-spekteret, men har ikke vært utredet for dette, forteller hun.

Hun foretrekker å kommunisere ansikt til ansikt.

– Hvorfor har du da sendt ham så mange e-poster?

– Fordi han nekta å snakke med meg. Jeg ville oppklare kommunikasjonsutfordringene våre.

Nylig gikk vedtaket om bortvisning ut – dermed kan instituttet ikke lenger nekte henne oppmelding til foreleserens emner, mener hun.

Derfor meldte studenten seg igjen opp til foreleserens undervisning. Emneoppmeldingen ble avslått og hun har klaget saken inn.

Studenten mener fakultetet mangler gode rutiner for å håndtere konflikter.

– Jeg anser dette for å være en konflikt med fakultetet.

Universitas har bedt om intervju med ledelsen ved fakultetet og sendt flere skriftlige spørsmål.

– Fakultetet kan ikke kommentere enkeltsaker, får vi som svar.

LES OGSÅ:

Powered by Labrador CMS