
Feilaktig Posten-reklame
Da Posten annonserte i forrige utgave av Universitas spisset de budskapet så godt at sannhetsverdien ble borte.
Med en helsides annonse i både Universitas og studentavisen Under Dusken i Trondheim advarer Posten deg om følgene hvis du ikke omadresserer posten din: Moren din kan få klørne i studielånet.
Det Posten imidlertid later til å ha oversett er imidlertid at studielånet ikke sendes per post.
Humor
– Vi er klar over at de fleste må hente studielånet sitt på utdanningsstedet, men vårt ønske med denne kampanjen har vært å sette temaet på spissen. Rett og slett bruke humor for å få oppmerksomhet rundt omadressering, sier Mona Bidne i Siste Skrik som er ansvarlig for reklamekampanjen.
Sol Olvik som er administrerende direktør i Reklamebyråforeningen har ingen etiske eller juridiske betenkeligheter i forhold til Posten-reklamen, men lo godt da hun fikk se annonsen.
– Jeg synes dramatiseringen som er gjort er gøyal, men det er jo litt synd at de ikke har truffet bedre med budskapet, sier Olvik.
Feil
– Man får aldri studielånet per post. Det er fordi vi skal få kontrollert at studenten faktisk oppholder seg på studiestedet, sier Wenche Merli som er informasjonssjef i Lånekassen.
Til tross for den sviktende sannhetsgehalten mener Bidne i Siste Skrik at reklamen fungerer.
– Datteren min studerer i utlandet og hun fikk en kvittering gjennom posten. Det kan dessuten være annen viktig informasjon som gjør at det er viktig å omadressere posten. Invitasjoner til gjenforeningsfester for eksempel.
– Men annonsen deres viser ikke moren som deltar på avkommets fest?
– Ha, ha. Nei, men det hadde jo vært en morsom idé til en oppfølgingskampanje.