Kollektivrabatt kun for heltidsstudenter

1. august blir det sannsynligvis studentrabatt hos Oslo Sporveier. Men kun for heltidsstudenter.

Publisert

– En studentrabatt skal først og fremst komme helltidsstudenten til gode. Jeg vil ikke se bort fra at det lar seg gjøre å tilby 40 prosents studentrabatt fra 1. august, men først trengs det en grundig grenseoppgang av hvem som er studenter. Nå kan jo alle melde seg opp til eksamen og få et studentbevis , sier Bjørn Rydmark, informasjonssjef i Oslo Sporveier.

Må innfri løftet

– Studentparlamentet er veldig fornøyd med løftet om 40 prosent kollektivrabatt fra 1. august. Men fremdeles er det uklart hvordan dette skal gjennomføres praktisk, og hva totalkostnaden egentlig blir, sier Torstein Lindstad, leder av Studentparlamentet.

Nå forventer han at regjeringen følger opp løftet med de nødvendige bevilgningene i revidert nasjonalbudsjett.

Uenige om prisen

– Vi skal ha 40 prosent studentrabatt fra 1. august. Målet på sikt er imidlertid 50 prosent. De eventuelle økonomiske konsekvensene vil vi komme tilbake til i revidert nasjonalbudsjett, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.

I perioden 2002-2005 skal regjeringen bruke 1,5-2 milliarder kroner på kollektivtrafikken i hele Norge. Hvor mye en slik satsning vil koste strides imidlertid departementet og sporveiene om. Oslo Sporveier har regnet ut at den opprinnelige studentrabatten på 50 prosent ville kostet 72 millioner, mens Econ senter for økonomisk analyse har kommet frem til at 40 prosent rabatt vil koste 42 millioner for 2003.

– Våre beregninger tilsier at 40 prosents studentrabatt i Oslo for 2002 med virkning fra 1. august vil koste 19 millioner, sier Lars Erik Becken hos Econ, som har vurdert hva studentrabatt vil koste på oppdrag fra samferdselsdepartementet.

Foto: Elisabeth Johanson

Powered by Labrador CMS