Dette svarte partiene:

Les politikernes kollektivløfter

Frp vil sette ned prisene, mens Ap vil ha 10-minuttersrute på t-banen.

Publisert Sist oppdatert

Natur og Ungdom og Naturvernforbundets studentlag har stilt spørsmål om miljø og kollektivtrafikk til de fem partiene som sitter i bystyret. Les og bedøm kollektivsatsningen til Oslo-partiene selv.

Audun Randen Johnson i Natur og Ungdom mener at Arbeiderpartiet (Ap) og Sosialistisk venstreparti (SV) har de beste programmene, men sier det er en fare for at mye er tomme ord.

– Det siste Ap-byrådet bevilget for lite penger til kollektivtrafikk, noe som førte til et gigantisk vedlikeholdsetterslep. Dette har dagens Høyre-byråd ryddet opp i, sier Johnson, men legger til at han likevel ikke har full tiltro til dem heller.

– Høyre er først og fremst et veiparti, og vil alltid være det, sier han.

Studentrabatt

Alle partiene bortsett fra Høyre sier de støtter en økning av studentrabatten til 50 prosent, mens ingen mener Oslo kommune bør gå inn for å finansiere dette hvis ikke det blir statlig bevilget.

Studentparlamentsleder Ingrid Stranger-Thorsen mener dette er kommunens ansvar.

– Det hadde blitt et mye enklere system om studenter kunne få samme rabatt som barn og honnør. Det kunne blitt delfinansiert av de sparte utgiftene fra trykking av egne kort og opprettelse av egne salgssteder, sier hun.

Tidligere leder av Norsk Studentunion Kamil Azhar var blant dem som jobbet hardt for å få innført studentrabatten. Den gang mente han at rabatten burde være på 50 prosent, og at staten og kommunen burde samarbeide for å få det til. I dag står han på lista til Oslo Arbeiderparti.

– Jeg er fortsatt for en økt studentrabatt på kollektivtrafikk, men nå er jeg klar over at Oslo kommune ikke har midlene til å dekke dette, sier han.

1. Støtter dere en økning av den nasjonale studentrabatten til 50 prosent på tremånederskort, månedskort, flexikort og syvdagerskort?

Ap: Ja.

Frp: Ja.

H: Nei.

SV: Ja.

V: Ja.

2. Hvis dette ikke blir statlig bevilget, vil dere da gå inn for at Oslo kommune skal finansiere det?

Ap: Nei.

Frp: Ne.

H: Nei.

SV: Nei.

V: Nei.

3. Hvilke konkrete tiltak vil dere foreslå for å bedre kollektivtilbudet?

Ap: Det offentlige tilskuddet skal økes til 50 prosent av driftskostnadene. Vil fryse takstene, gjeninnføre 6-månederskortet, opprette flere rabattordninger og tverrgående bussruter i Groruddalen. T-banen skal minst gå 10-minuttersrute og det skal lages flere kollektivfelt og forkjørsrett i lyskryss.

Frp: Vil sette ned prisene.

H: T-baneringen skal fullføres, bygging av Alnabanen, t-baneforlengelse til Lørenskog og så videre.

SV: Vil øke driftsstøtten til Oslo Sporveier til 50 prosent av driftskostnadene. Kjelsåstrikken skal gjenopprettes.

V: Vil øke driftsstøtten til 50 prosent av driftskostnadene. Har foreslått en ny miljøpakke sammen med H og KrF.

4. Hva vil dere gjøre for å gjennomføre forbedringsplaner for syklister?

Ap: Vil lage et sammenhengende sykkelveinett innen 2008, samt bilfritt sentrum innenfor ring en.

Frp: Syklistenes dårlige situasjon har å gjøre med manglende sykkelkultur i Norge. Sykkelveier står ikke øverst på Frps prioriteringsliste, for å si det sånn.

H: Legger til rette for økt sykkelbruk i sentrum, har vedtatt å skilte tre gjennomgående sykkeltraseer. Bysykkelordningen skal utvides.

SV: Vil gjeninnføre sykkelveiplanen innen 2007, og begynne arbeidet med en ny plan allerede i 2005.

V: Ny og mer offensiv sykkelstrategi for å doble antall syklister i Oslo.

5: Støtter dere en opprettholdelse av bomringen eller annet veiprisingssystem også etter 2007?

Ap: Ja. Ønsker dessuten tidsdifferensierte takster.

Frp: Nei.

H: Nei.

SV: Ja.

V: Ja. Men det er en forutsetning at minst halvparten av inntektene går til kollektivtrafikken.

Universitas har forkortet svarene. Rød Valgallianse svarte ikke på forespørselen.

Powered by Labrador CMS