
Lett å svindle studenter
Lånkassens system for utbetaling av lån er tungvint og åpner for svindel, mener direktør ved Universitetet Toril Johansson.
I forrige uke stakk en profesjonell svindlerliga av med over 200 000 kroner i studielån ved Handelshøyskolen BI. Falske pass med personnumre fra lånekasselistene ble brukt for å lure til seg utbetalingskovoluttene.
Sikkerhetstiltak
Lånekassen har satt i verk akutte sikkerhetstiltak etter svindelsaken på BI.
– Det er lite vi kan gjøre for å gardere oss 100 prosent mot profesjonell svindel, men vi har sjekket våre rutiner og mener at de holder. Blant annet er vi veldig påpasselige med å sikre at lister med personnumre ikke kommer på avveie, forsikrer Toril Johansson.
Hun er direktør for Studie- og forskningsadministrativ avdeling ved Universitetet og har ansvaret for å sette Lånekassens system ut i praksis.
– Jeg ser i nær fremtid for meg et system hvor studenten søker på lån elektronisk og får bekreftelse tilbake på samme måte, sier Toril Johansson. Johansson mener en ny ordning dessuten vil hindre unødvendig papirarbeid og lange køer på studentkontoret.
– Lånekassens upraktiske ordning skaper en situasjon som er ødeleggende for studentenes bilde av Universitetet, hevder hun.
Nye løsninger
– I dag er vi avhengige av en gammeldags underskrift på gjeldsbrevet og en bekreftelse på at studenten faktisk studerer ved studiestedet. Vi jobber med nye løsninger og er selvsagt positive til innspill, sier informasjonssjef i Lånekassen Wenche Merli.
Johansson mener Universitetet allerede har forsøkt å påvirke Lånekassen.
– Vi har i årevis påpekt at det må være mulig å gjøre ting på en annen måte. Lånekassen sier imidlertid at det vil ta fra tre til fem år å endre utbetalingssystemet. Det synes jeg er helt urimelig, sier Johansson.
Lånekassen avfeier at påstanden om lange perspektiver med omleggingsarbeidet.
– Vi er interesserte i å utnytte de moderne metodene som er tilgjengelige og dette bør det være mulig å få til lenge før tre år, understreker Merli.