– Skrekkelig kjønnskvotering

Studentparlamentet går inn for kvotering ved inntaket til studier der et kjønn er sterkt underrepresentert. – Hårreisende, mener representanter fra Moderat Gruppe.

Publisert Sist oppdatert

Kvotering

  • Radikal kjønnskvotering: Ved studier, arbeidsplasser etc. der et kjønn er sterkt underrepresentert, skal en del av plassene/stillingene forebeholdes dette kjønnet, selv om de har dårligere kvalifikasjoner.
  • Moderat kjønnskvotering: I en situasjon der representanter for de ulike kjønnene stiller med like kvalifikasjoner, skal det underrepresenterte kjønnet ha forrang.

Likestilling i akademia

  • Totalt er det i dag flere kvinner enn menn som tar høyere utdanning.
  • I 2003 var det for første gang like mange kvinner som menn som fullførte universitetsutdanning av høyere grad.
  • Mennene sitter likevel på de høyere stillingene. Mens 60 prosent av de uteksaminerte kandidatene i 2004 var kvinner, var andelen kvinnelige stipendiater på 44 prosent, og andelen kvinnelige professorer på knappe 16 prosent.
  • Studentene velger fremdeles tradisjonelt: Høsten 2003 var det 70 prosent mannlige studenter på naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag. På helse- sosial- og idrettsfag, var åtte av ti studenter kvinner
  • (Kilde: Statistisk sentralbyrå/Likestillingssenteret)

På studentparlamentsmøtet 22. september gikk parlamentet inn for kjønnskvotering ved studieinntak og ansettelser. Parlamentet ønsker kvoteringsordninger ved studier hvor det bare er 10 prosent av et kjønn over lengre tid. Ved ansettelser går de inn for radikal kvotering. Moderat Gruppe (MG) i Studentparlamentet reagerer sterkt på vedtakene, og mener det strider mot fokuset på kvalitet.

– Det er skrekkelig at det skal være slik på et universitet. Er man ikke dyktig nok, har man ikke noe på faget å gjøre, sier Eva-Kristin Urestad Pedersen, medlem av MG.

Andre midler

MG mener kvotering ikke er ønskelig. Marianne Torp, MGs politiske nestleder er imidlertid mer positiv til moderat kvotering, men ønsker som de andre alternative virkemidler.

– Kvotering har vært prøvd i 20 år, og funker ikke veldig bra. Det trengs andre tiltak, som aktiv rekruttering på videregående skole, gode mentorordninger og faglig oppfølging for studenter i fødselspermisjon.

Partifelle Sunniva Flakstad Ihle mener også kvotering gir uheldige utslag.

Det er som å ha valg i Irak - det blir ok på papiret. Det er en illusjon å tro at man får reell likestilling ved lik representasjon. Sunniva Flakstad Ihle, Moderat Gruppe

– Det er som å ha valg i Irak – det blir ok på papiret. Det er en illusjon å tro at man får reell likestilling ved lik representasjon.

Monika Hestad påpeker at det er et paradoks at Norge har en av de mest kjønnsdelte arbeidsmarkedene til tross for mange år med kvotering.

Sterk kjønnsdeling

Totalt er det flere kvinnelige enn mannlige studenter i Norge, men studentene velger fortsatt «tradisjonelle kvinne- og mannsstudier». I motsetning til de andre jentene i MG, synes ikke Urestad Pedersen dette gjør noe:

– Jeg synes ikke det er noe problem med kjønnsdeling hvis folk bare velger det de har lyst til. Kjønn bør ikke være en problemstilling, for jeg føler det ikke som et problem. Jenter som ikke tør å bråke, bør takke seg selv, sier Urestad Pedersen.

Etterlyser overordnet politikk

Nestleder hos Likestillingsombudet, Lars Christensen, mener imidlertid kvotering ved studieinntak er en god idé.

– Kvotering er absolutt ett av mange tiltak som kan være bra. Her er problemet snarere at man gjør for lite av alt, enn at man gjør for mye av en ting.

Christensen påpeker at det er grenser for hvor radikal kjønnskvoteringa bør være. Det er lurt å ha en minimumsgrense for de innkvoterte, mener han. For eksempel kan det tillates en poengdifferanse på 10 prosent – da vil kvoterte med 54 poeng komme inn der opptaksgrensa er på 60 poeng.

– Det er bra Studentparlamentet er opptatt av likestillingstiltak, men vi etterlyser en mer helhetlig politikk fra myndighetene, for alle utdannelser og institusjoner, sier Christensen.

Powered by Labrador CMS