GIGANTISK MESSE: Totalt 71.854 besøkende tok turen til Bil07 fra onsdag til søndag sist uke. Av disse var 89 prosent menn, ifølge tall fra bilmessa.

Design i forkant

Andre prøvde seg med glamourmodeller og Formel 1-biler mens studentene fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo viste fremtiden på messa Bil07.

Publisert Sist oppdatert
ROMSKIP: Studentene har brukt de siste to månedene på å lage skisser og utforme forslag til hvordan el-biler kan se ut om rundt 15 år.
FAMILIEBIL: El-bilen i bakgrunnen er spesialdesignet for den typiske trebarnsfamilien i Shanghai. I forkant står en fascinert beundrer av AHO-studentenes fremtidsvisjoner.
SPEISA KONSEPT: Slik forestiller AHO-studentene seg at el-biler kan se ut i fremtiden.
FUTURISTISKE SKISSER: For bilinteresserte 13-åringer var det mye spennende å se på studentenes stand.

– Den ultimate prøven er unger. Når de sier at noe er kult, da er det kult.

Henrik Runshaug står og ser på mens tre 12-13 år gamle gutter entusiastisk beundrer den lille futuristiske el-bil-modellen han og de andre på prosjektgruppa hans, Sin City, har laget. Øynene til guttene glinser mens de går rundt modellen og studerer den fra alle kanter. De setter seg på huk; peker, diskuterer, ler.

Det er bilmesse Bil07 på Lillestrøm. Men Runshaug og de andre masterstudentene i industridesign på kurset Avansert produktdesign ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) presenterer noe langt annet enn 2007-bilen. Målet er å vise presse, bransjefolk og bilentusiaster fra hele landet hva han og studiekameratene har jobbet med de siste to månedene. Med litt starthjelp fra el-bil-produsenten Think har de utviklet fire forskjellige konsepter for fremtidsrettede bærekraftige el-biler. Nå gjelder det bare å få litt flere enn de tre guttene til å komme til standen.

Glamourmodeller

Konkurransen om de besøkende fra de andre standene på messa er nemlig hard. På standen ved siden av står 10-15 stykker, hovedsakelig menn, i kø for å få prøve seg som dekkskifter på en Formel 1-bil. På standen bak har Ford utstilt to speisa konseptbiler. Dessuten gir de ut gratis knalloransje minibager. Og et eller annet sted langt der ute i den gigantiske messehallen ligger det også en og annen glamourmodell rundt om på bilpanserne. Når studentene selv har stilt opp med noen plansjer og modellbiler i størrelse 1:10 blir sånt vanskelig å konkurrere mot.

CITYANTS: Øivind Røise, Øyvind Østmo og Andreas Sørensen sammen med sin futuristiske utleiebil.
BYMAUR: Øyvind Østmo forklarer Kirsten Marie Skandsen hvorfor hun skal leie el-bil i fremtiden.

– Det har vært relativt rolig hele uka, men vi håper det tar seg opp i helgen når folk har fri fra jobb, sier Øyvind Østmo mens han fikler med mobilen og det enda er fredag.

Får skryt

– Dette var utrolig kult, sier Kirsten Marie Skandsen.

Hun er kjæreste med en av guttene på gruppa som har laget cityAnt-konseptet, og er på messa for å se hva hennes kjære har jobbet med de siste månedene.

– Jeg liker særlig godt at de har latt frontruta bli en del av taket. Det gir mer lys inn i bilen, sier hun.

Skandsen mener hun er mer bilinteressert enn gjennomsnittsnordmannen. Likevel kunne hun ikke tenke seg å skaffe el-bil helt ennå.

– Der jeg bor er det ikke noe sted i nærheten hvor man kan lade en el-bil, så for meg er det ikke så praktisk. Men jeg håper jo at man kan finne en løsning på sånne problemer i fremtiden. Jeg vil jo veldig gjerne være miljøvennlig.

Bryte konvensjoner

Mens Øyvind Østmo og studiekamerat Andreas Sørensen venter på at flere interesserte skal ta turen bort til standen, tar de seg tid til å fortelle hva deres prosjektgruppe har laget med konseptet cityAnt.

– Vi ville designe en el-bil som er spesielt utviklet for utleie. Meningen er at det skal fungere litt som bysykkelordningen som er i Oslo i dag med at man har stasjoner rundt omkring i byen der man kan hente og levere bilene. Det var egentlig ikke det miljømessige som var hovedfokuset vårt. Grunnen til at folk skal bruke dette er at det er et godt produkt, så kommer miljøbiten som en positiv tilleggseffekt, sier Østmo.

– Vi har dessuten valgt en del utradisjonelle løsninger i utformingen, blant annet ved å bruke dører som går oppover i stedet for utover, legger Sørensen til.

Østmo mener det er viktig å hele tiden prøve å tenke nytt som industridesigner.

– Når vi designer prøver vi å gå bort fra gjeldende konvensjoner, og i dette tilfellet måtte vi finne en løsning på hvordan dørene skal være hvis man i utgangspunktet ikke vet hvordan man åpner dem. I og med at dette er en bybil som ofte må lukeparkeres, gjerne på tvers, ville det vært et dårlig forslag å la dørene gå rett ut. Da fant vi ut at vi kunne la de gå oppover, sier Østmo.

Realistiske prosjekter

Lærer på kurset, professor Jan Capjon, sier at formålet med å delta på Bil07 var å vise næringsliv og publikum at det finnes talentfulle designere i Norge som kan lage biler. Han er godt fornøyd med hvordan elevene hans har løst oppgaven, og ifølge professoren er sjansen høy for at vi kan se liknende prosjekter i produksjon i fremtiden.

– Jeg tror det er svært realistisk at vi vil se denne typen biler på veiene om noen år. Kjøretøy kommer til å bli mye mer spesialisert i fremtiden, og det ser vi gode eksempler på her, sier han.

Andreas Sørensen ser på sin side kun på cityAnt-prosjektet som et skoleprosjekt.

– Det ville kostet flerfoldige millioner kroner å videreutvikle noe sånt som dette, så vi kommer nok ikke til å jobbe så mye mer med akkurat dette prosjektet.

– Med mindre noen andre plukker det opp da, sier Øyvind Østmo.

Og hvem vet, kanskje blir det de entusiastiske beundrerne. Barna er som kjent fremtiden.

Powered by Labrador CMS