HØR NÅ HER: Instruktør Marius Aasen kan fortelle at han har alt under kontroll. Det er tredje året han er med og kan ansees som veteran i gamet.

Handelshøyskolen tatt på slagordet

BI lover å gi studentene tyngden de trenger i arbeidslivet. Men hva er egentlig denne «tyngden» alle snakker om?

Publisert Sist oppdatert
FIKTIV HYTTETUR: Improvisasjonsøvelsen «Marius’ magiske bildeøvelse» er en slager. Her er et «lysbilde» fra den oppdiktede hytteturen. Bak Sofie Rustøy, Yvonne Prytz, Herman August Børresen og Amir Shaaen. Foran Solveig Maria Nes i en helt vanlig positur.
NERDESCENEN: Et av utvalgene som får gjennomgå er «nerdeutvalget». F.v. Herman August Børresen, Yvonne Prytz, Simen Sandberg og Amir Shaaen.
NERDESCENEN: Et av utvalgene som får gjennomgå er «nerdeutvalget». F.v. Herman August Børresen, Yvonne Prytz, Simen Sandberg og Amir Shaaen.

– Jeg er en banan, jeg er en banan, synger seks muntre skuespillerspirer. De danser entusiastiske rundt i ring og prøver så godt de kan å se ut som bananer.

Det er søndag formiddag og øvingen til årets BI-revy er godt i gang. Man får lett følelsen av å komme inn i en barnehage, det ser mer ut som lek og moro enn seriøs revyøving. Pelsvestfaktoren er overraskende lav, og ikke en ridestøvelstøvlett er å se.

Stemningen virker en smule ukontrollert, men Marius Aasen har situasjonen under kontroll. Han er både instruktør og veteran, han har nemlig vært med to år tidligere. Aasen mener man må tåle litt stress og ser ut til å kose seg med revyforberedelsene.

– Dette er en dritgrei gjeng å jobbe med, sier han.

DE ANSVARLIGE: F.v. dansekoreograf Jørgen Bø Mathisen, kunstnerisk ansvarlig Lene Hagen, revysjef Lene Ljødal, PR-ansvarlig Irene Sophia Brørs og instruktør Marius Aasen.
TYNGDE: BI-studentene spiller på reklameslagordet «Tyngden du trenger», men hvilken tyngde er det egentlig snakk om?

BI på godt og vondt

Aasen ber skuespillerne om å ta «nerdescenen», der BIs såkalte nerdeutvalg skal til pers. Det fiktive utvalget består av studenter fra alle de andre utvalgene som ikke vil vedkjenne seg sin entusiasme for PC-spill. En av skuespillerne tar på seg store briller og alle sitter i dyp konsentrasjon foran de imaginære dataskjermene.

Plutselig bryter to nerder ut i slåsskamp. Det ser ut som skuespillerne har det gøy, men poenget når ikke helt ut. Dette er bare en liten smakebit på ett av utvalgene som skal få gjennomgå i revyen.

– Ingen skal føle seg trygge på at de ikke kommer til å bli parodiert, sier kunstnerisk leder for revyen, Lene Hagen. Hun har det overordede ansvaret for produktet som helhet. Med revyen «Tyngden du trenger» ønsker hun og revysjef Lene Ljødal å vise hva som foregår innenfor BIs fire vegger, på godt og vondt.

– Vi har hentet inspirasjon fra reklamen om BI som har gått på TV, sier Ljødal. Den handler om folk i næringslivet som mister klærne når de ikke kan svare på kompliserte spørsmål. Det går så langt at de blir sugd ut i løse luften og ender som flyende, menneskelige ballonger ute i evigheten. De har nemlig ikke tyngden du trenger.

– Vi leker oss litt med slagordet til BI, og vrir og vrenger på det, og prøver å finne ut av hva denne tyngden er. Er det rektorsmykkets tyngde eller erfaringen du får ved å være med i SBIO-styret? sier Hagen.

EKSPONERER BI: Kunstnerisk leder Lene Hagen og revysjef Lene Ljødal vil vise hva som foregår innenfor BIs fire vegger på godt og vondt.

Keeger, pamper og svenske kaffebarjenter

Enhver revy med respekt for seg selv er opptatt av å opprettholde en rød tråd hele forestillingen igjennom. BI-revyen er intet unntak.

– Den underliggende fortellingen som går igjen i hele revyen er historien om Røed Traa jr., en innflytta totning som begynner på BI. Vi følger ham på veien mot å bli en ekte BI-student, forteller Lene Hagen.

Når rektorsmykket blir sporløst borte tar han på seg oppgaven med å finne det. Denne jakten blir også jakten på BI-tyngden.

– Røed Traa jr. møter alle karakterene du kan finne på BI, blant annet, vestkantkeeger, SBIO-pamper, svenske kaffebartjeier og revyutvalget, sier Ljødal.

– Vi tar de fleste stereotypene på kornet og parodierer faktisk oss selv, legger Hagen til.

I en sketsj prøver Røed Traa da også å få innpass i revyutvalget. Han skal vise at han er god nok ved å delta på en koordinasjonsøvelse som heter Zoom. Skuespillerne står i en ring og roper:

– Zoom, zoom, mirror!

Øvelsen går ut på å kunne de interne kodene og gjøre rett handling til rett tid. For utenforstående er det vanskelig å forstå hva øvelsen går ut på. Kanskje ikke så rart at Røed Traa blir veid og funnet for lett. Det ble ikke noe revyrolle på ham, med andre ord.

Det er mye snakk om denne «tyngden», men fremdeles er det ikke klart hva som egentlig ligger i begrepet.

– Så hva er egentlig tyngden du trenger?

– Vet du hva? Det kan jeg ikke fortelle deg. Hvis jeg forteller deg det blir det en spoiler. Det får bli en yrkeshemmelighet, sier instruktør Aasen.

Powered by Labrador CMS