Bo i båt

Hybel i havn

Er husleia høy og strømprisen stiv? Tenk alternativt og flytt til havs. Det kan være et sjørøverkjøp av de sjeldne.

Publisert

VIPPETANGEN (Universitas): Sure vindkast står inn fra sør. En liten mann banner mens han lemper en kasse fersk fisk på lasteplanet. Ellers er Oslo havn kald og øde en tidlig februarmorgen. Ved kaia, bare et dreggekast fra fergen til Hovedøya, ligger «Grytøy», 70 fot pensjonert fartøy skrudd fast i isen. Et spøkelsesskip.

Plutselig smeller en luke opp, og ut strømmer duften av nykokt kaffe, lyden av Bachs Brandenburgerkonsert og morratrynet til Øystein Hvamen Rasmussen (24).

– Hopp om bord, frokosten er klar.

Journalist og fotograf vakler ustøtt over en isete landgang, inn i varmen og 50 år tilbake i tid. Kong Haakon titter ned fra veggen, en gammel skipsklokke henger fra taket og Snorre Hvamen (28) og Håvard Arnhoff (23) sitter ved frokostbordet.

Soverom med tåkelur

Øystein og broren Snorre hadde lenge gått med planer om å finne en alternativ boform da de kom over en annonse på Internett. «Båt til salgs – 700 000 kroner». Så mye penger hadde ikke brødrene, men de foreslo for båteieren at de kunne leie til han fant en kjøper.

Slik gikk det til at musikkstudenten Øystein, scenekunstneren Snorre og arkitektstudenten Håvard i august flyttet inn i den 48 år gamle fergen, som har kunnet frakte 92 passasjerer.

– Og én bil. Vi har bilkran på fordekket, skryter Håvard.

Vi rydder frokosten inn i den cirka tre kvadratmeter store byssa, der guttene til tross for minimalt med plass lagde oksehalesuppe til mer enn 20 gjester i julen, før vi blir ledet opp en ualminnelig smal og bratt trapp.

– Med styrhuset som hybel er jeg en av svært få som kan skryte av ekkolodd, radar og tåkelur på soverommet, sier Håvard.

Studentbåtby

Ved siden av styrhuset og byssa består «Grytøy» av et lite bad, et noe større passasjerrom som fungerer som stue og frokostrom, et kjellerrom som skal bli en lounge og en liten hybel i baugen. Og om sommeren, et ikke ubetydelig soldekk.

For dette betaler trioen omtrent 1000 kroner hver i måneden. Med andre ord, en seriøs konkurrent på pris, enten det er i forhold til Studentsamskipnaden eller det private markedet.

– Det er merkelig at Oslo, som har så mye vann, ikke utnytter fjorden bedre. Mange flere kunne bodd som oss, det kunne vært en studentbåtby her, sier Snorre og peker ut av koøyet mot den islagte fjorden.

Han mener kommunen kunne vært flinkere til å avhjelpe studenters bosituasjon, og foreslår containerhybler og flytende hus på pontonger. Samskipnadens hybler til 3-4000 kroner har han liten sans for.

– For studenter er det ikke nødvendigvis høy standard som er det viktigste, men boformer som kan inspirere og samtidig være praktiske og rimelige, tror Snorre.

Horekunder og dynamitt

Selv om Oslo havn ved første øyekast kan virke grå og trist, trives de tre guttene godt i det maritime miljøet, og de har blant annet arrangert filmklubb og flere fester om bord. Typiske båtproblemer har også dukket opp, som da Snorre måtte stake opp skutas toalettsystem etter en tilstoppingskrise på en fest med 50 gjester.

– Det er så mye forskjellig som skjer. Om dagene yrer det av fiskere, barnefamilier og båtfolk. Om nettene kjører enslige menn rundt i bil. Enormt bredt miljø, sier Øystein.

Vi har ikke noe problem med å balansere kaffekoppen på bordet, men for landkrabber på besøk merkes det unektelig en viss gynging. De tre er blitt vant til bølgeskvulpet, og innrømmer at de har blitt preget av å bo i båt.

– I starten var det mye trekkspill, styrbord, babord og matrosprat. Så gikk vi litt lei, nå snakker vi som vanlige folk igjen, sier Håvard.

Men det er ikke bare i språket sjøens folk skiller seg ut med egne uttrykk og koder.

– Vi hang opp et lys i masta, sånn for hyggens del. Etter en stund banket det på. Der stod Havnevesenet og lurte på om vi hadde sykdom eller eksplosiver om bord.

Snorre Hvamen

I vinterhalvåret, fra 1. oktober til 15. april, koster det for eksempel rundt 120 kroner per fot, pluss 4000 kroner i botillegg å leie plass på Aker Brygge. Summen dekker hele vinterhalvåret, og du får tilgang til sanitæranlegget. Om sommeren øker prisen på bryggeplassen kraftig, og det kan lønne seg å trekke ut til Hovedøya. En brukt fiskeskøyte kan du få ned i 300 000 kroner. Kilde: dinside.no

Powered by Labrador CMS