Den lille planeten

Redd for å få en kjedelig høst i Oslo? Kapitalisten og lyddronninga viser deg byens beste sider.

Navn: Torbjørn Røe Isaksen

Kapitalist! Javisst! Leder Unge Høyre. Masterstudent statvitenskap.

St.Hanshaugen parkservering

Billig øl i fredelige omgivelser.

Torbjørn: – Dette er virkelig stedet der gode minner spinnes. Ølet er billig, parken er vakker. Dessuten ligger ølserveringen på høyden midt i parken. Treningen på vei opp er en ekstra bonus, og så blir det veldig godt med en øl etterpå.

Hvem for: Bare en ting å si: Anbefales for alle.

Hvor: Ullevålsveien 28, midt på St. Hanshaugen

Åpent Bakeri

Frokost med kjærlighet og syltetøy.

Torbjørn: – Her får du bakervarer som er laget med kjærlighet. Bakeriet serverer bare ett pålegg: syltetøy. Det er fantastisk. Jeg blir skikkelig glad av å spise frokost der, dessuten nevnte The Face stedet som en av attraksjonene i Oslo.

Hvem for: Egentlig alle. Jeg går der. Og Gatas Parlament.

Hvor: Inkognito terrasse 1, Frogner, rett bak Slottet.

Middelalderparken

Svøm og studer Oslo Plaza. Samtidig.

Torbjørn: – Det er en ganske spesiell opplevelse å stå i vannet med eksos og betong bak deg og middelalderruiner foran deg. Verdt å få med seg!

Hvem for: De som er for late til å dra på Bygdøy. Raddisfamilier med småbarn.

Hvor: I Gamlebyen, Oslo øst

Clodion Art Café

En time med fargeterapi.

Torbjørn: – Det å begynne å henge på Clodion var mitt personlige opprør mot minimalismen. Kafeen er fantastisk. Den er helt overlessa med juggel og stas, og er en time der inne føles som å være i fargeterapi.

Hvem for: Alle. Her henger både kronprinsen og gaterask.

Hvor: Bygdøy allé 63, Frogner

Minigolf på Marienlyst

Morsom drittbane.

Torbjørn: – Minigolf er undervurdert. Det eneste minigolf har til felles med vanlig golf, er køllen og ballen. Det faktum at banen er dårlig og slitt, gjør det hele bare ekstra sjarmerende. Skikkelig gøy!

Hvem for: Minigolf er folkesport. Ikke gå der hvis du er flink i golf.

Hvor: Kirkeveien 92, Marienlystparken på Majorstua

Navn: Mona B. Riise

Platesnurrer, programleder for Lydverket og juggeljunkie

Brugata

Juggel og ræl overalt.

Mona: – Fantastisk, liten, skitten gate med veldig mye på en gang. Her finner du ekstremt billig juggel, 50-talls bar, billige thaigrønnsaker, brukte smykker, merkelige lamper, julepynt og billige blomster. Med andre ord alt som trengs for å gjøre verden og studenthverdagen bedre.

Hvem for: Mennesker som forstår det vakre i å gå for kvantitet istedenfor kvalitet.

Hvor: På Grønland, Oslo øst.

Langøyene

Føl naturens kraft.

Mona: – Passer perfekt for alle som ikke har hytte på Hankø. Ta med teltet, rødvin, gode venner og camp gratis i den utrolig fine naturen med utsikt mot havet.

Det beste er at det er så sinnsykt deilig å komme hjem igjen. En natt i telt er nok naturkraft for et helt år.

Passer for: Egentlig ikke for meg – jeg hater telt. Men det er veldig fint, og naturentusiaster bør dra snarest.

Hvor: En av de ytterste øyene i Oslofjorden. Båt fra Vippetangen.

Bølgen & Moi Briskeby

Ikke for helgealkiser.

Mona: – Søndagsbrunchen til 240 kroner er bare helt vidunderlig. Du bare må unne deg den når lånet kommer. Du blir stappmett, og i tillegg får du den deilige følelsen av å være bekymringsløst rik.

Passer for: Folk som kan SPISE. Og som ikke ble drita på lørdag, slik at de kommer seg dit tidlig, før andebryst og tunfisk ennå ikke er oppspist av vestkantrikfolk.

Hvor: Løvenskioldsgate 26 Frogner.

Blå

Dans jenka eller klin på dansegulvet.

Mona: – Kan jeg si Blå? Alle må komme når Oslo City Crew (deriblant Mona, red.anm) spiller. Ingen fest er bedre. Ingen folk er bedre. Jeg lover hiphop, reggae, soul og dancehall. Og på slutten av kvelden: den tidligere utdødde klinedansen. Eller jenka hvis det er liv.

Passer for: Glade folk som liker å danse

Hvor: Brenneriveien 9c, langs Akerselva ved Grünerløkka

Hell’s kitchen

Usnobbete film og pizzaplass.

Mona: – Her får du utrolig god pizza til hundrelappen. Dette er Youngstorgets svar på Villa Paradiso på Grünerløkka. Bare mye mindre kø, koseligere betjening og med kort vei til kule utesteder. De skal begynne å vise film der også, tror jeg.

Passer for: Alle.

Hvor: Møllergata 23, rett ved Youngstorget i Oslo sentrum