Finn en forening

For vår del må du gjøre akkurat det du selv vil i studietida di. Jobb gjerne masse ved siden av, hvis du har lyst til det. Bruk gjerne flere timer på lesesalen hver dag, hvis du føler det er best. Spis gjerne dagens hver eneste dag. Bli gjerne en studentpolitiker-broiler. Ta gjerne 60 studiepoeng i året. Men en ting mener vi du bør gjøre, uansett: Bli aktiv i en studentforening.

Derfor: Hvis du bare skal lese en sak i dette velkomstbilaget, foreslår vi at du blar fort til side seks og sju og leser om OSI Dykking. Ikke fordi denne saken er vesentlig bedre enn de andre i bilaget, men fordi den handler om en av Blindern og omegns studentforeninger.

Hvis du fortsatt har krefter etter å ha lest hovedsaken, bør du også ta en titt på faktaboksen på side sju. Der kan du få veiledning for å finne en forening du selv kan bli medlem av, hvis du ikke er så interessert i saltvann og luftbeholdere.

I vinter skrev vi i Universitas at flere foreninger slet med deltagelsen, og at mange studenter ikke hadde tid til å engasjere seg i typiske studentaktiviteter, utover selve studiene. Det er ikke derfor vi mener du bør finne deg en forening. Vi mener du bør gjøre det for din egen del. Vi har nemlig ikke bare skrevet om sviktende engasjement blant studentene. Vi har også skrevet om at mange Blindern-studenter er ensomme, og at mange sliter med å finne venner på store, uoversiktlige Blindern.

Den beste resepten for å unngå at dette også rammer deg, er å finne en forening som driver med noe du synes er interessant. Der er det ekstremt mye enklere å finne likesinnede, hyggelige folk, enn i noen forelesningssammenheng. Så derfor: Liker du å skrive: Søk jobb i Universitas (ja, vi er også en forening). Liker du å synge: Sleng deg med i et av de mange kor-foreningene. Er du sporty: Finn idretten som passer for deg hos OSI. Eller er du bare sosial: Bli med i Studentersamfundet Chateau Neuf, eller din lokale fakultets- eller fagfestforening.

Godt studieår.