
Oslo-rekord i Venture cup
Krasse pr-fremstøt, bedre pressedekning og feriegavekort som lokkemat satte sving på Oslo-deltakelsen i gründerkonkurransen Venture cup.
Lite kultur for nyskaping. Treg organisasjon. Lite omstillingsdyktig. Slik ble Universitetet i Oslo (UiO) beskrevet av lederen for Venture cup da Universitas tidligere i vår skrev om den labre deltakelsen blant UiO-studenter i første runde av Venture cup.
Men nå har trenden snudd. Etter annonsering, artikler i Uniforum og i Universitas, samt trekning av reisegavekort på 10 000 kroner, økte deltakelsen i forretningsidé-konkurransen med 400 prosent, fra to til ti deltakere. Dette er ny rekord i antall bidrag fra UiO.
Sidrumpa
– Jeg tror UiO har potensial til å forbedre kontakten med næringslivet. Bare de siste to årene har det skjedd mye. Vi har for eksempel fått 20-30 kontorer til utlån for studenter og forskere som vil etablere en ny virksomhet. Det hadde vært utenkelig bare for et par år siden, sier leder for Venture cup ved UiO Kristian Pfanzelter.
Han mener at ti deltakere ved et så stort universitet som UiO ikke er mye, men at det er en god start. Ifølge Pfanzelter bør UiO ta selvkritikk for den hittil labre kontakten med næringslivet.
– Karriererådgivningen og næringslivskontakten har vært helt uholdbar. Det finnes en del sidrumpa og gammeldagse folk ved Universitetet som ser på UiO som et lite samfunn som ikke trenger kontakt med verden utenfor, sier Pfanzelter.
Anerkjennelse viktigst
I høst skrev Universitas om prosjektet Norges litteraturskole, der litteraturvitere tilbyr profesjonell tekstlesing til ferske forfattere og fagtekster for næringslivet. HF-studentene som driver prosjektet har nå blitt Venture cup-deltakere.
– Vi så et oppslag for Venture cup på Blindern, og fant ut at dette er midt i blinken for oss på det stadiet vi er på i forretningsutviklingen, sier daglig leder Jørgen Moltubak.
Han innrømmer at pengepremiene lokker, men at det først og fremst er det å få anerkjennelse for ideen som er viktig.