Proffen bryter alkoholloven

Ved å reklamere for alkoholholdige varer har Proffen Restaurant brutt alkoholloven. I verste fall medfører dette inndragning av skjenkebevillingen.

Publisert

I forbindelse med cognac-smaking på Proffen forrige torsdag delte Studentkafeene ut en rekke løpesedler der det reklameres for cognac-merket Hennessy. Løpeseddelen har et stort bilde av den karakteristiske

Henessy-flasken på forsiden, mens nesten hele baksiden er viet tekst som beskriver de edle dråper.

– Dette er helt klart et brudd på alkoholloven. Å distribuere løpesedler der et bestemt alkoholholdig produkt omtales i markedsføringsøyemed er ikke lovlig, sier Cathrine Ørehagen, rådgiver ved Rusmiddeldirektoratet.

Uklare regler

– Jeg var ikke klar over at vi her bryter reglene, sier leder for Studentkafeene, Hans Juul Mikkelsen.

Han legger til at det er vanskelig å se nyansene når det gjelder alkohol og reklame. Til det finnes det alt for mange lover og regler, mener Mikkelsen.

– Så Studentkafeene tar ikke selvkritikk i denne saken?

– Jo. Vi skulle undersøkt saken nøyere på forhånd. Vi vil nå sette en stopper for kampanjer som dette, sier Mikkelsen.

Foruten cognac-smaking driver Proffen regelmessig vinsmaking som det reklameres for i forkant.

Varsler ingen aksjoner

Det er Oslo kommune som står ansvarlig for skjenkebevillingene ved Universitetet. Seksjonsleder for Næringsetaten i Oslo kommune Dag Fosse sier det må mer enn ett brudd til for å miste bevillingen.

– Så langt har Oslo kommune aldri reagert på bakgrunn av enkeltbrudd når det gjelder å reklamere for alkoholholdige varer, sier Fosse.

– Så det er greit at Proffen reklamerer for alkohol?

– Nei, men alkoholloven må som regel brytes på flere områder før vi reagerer.

Andre brudd på alkoholloven er å servere alkohol til åpenbart berusede personer, å servere alkohol til mindreårige, eller å drive alkoholomsetning utenfor åpningstidene.

– Vil dere reagere mot Proffens overtredelse?

– Våre kontroller skal være uforutsigbare, så det kan jeg ikke si noe om nå. Men jeg vil absolutt råde Proffen til å stoppe denne formen for reklamering, sier Fosse.

Uheldige signaler

Leder for studentparlamentet Anne Berit Grøtterud mener cognac-smaking er et bra tiltak fra Proffens side, men at Studentkafeene sender ut uheldige signaler ved ikke å overholde det norske lovverket.

« Det må være mulig å reklamere for slike arrangementer på en edruelig måte». Parlamensleder Anne Berit Grøtterud.

– Det må være mulig å reklamere for slike arrangementer på en edruelig måte, sier Grøtterud.

Studentparlamentet vil kontakte Studentkafeene om saken, men noen videre reaksjoner vil ikke Grøtterud antyde.

– Hele denne saken bærer preg av at noen ikke har tenkt seg godt nok om. Jeg håper Sudentkaféene forstår alvoret etter denne saken, og at slike reklamefremstøt ikke vil gjenta seg, sier Studentparlamentets leder.

Powered by Labrador CMS