GODT BETALT? -- Dette er studenter som kommer til å få ganske godt betalt, sier konserndirektør Jens Petter Tøndel.

168 300 kroner for en bachelorgrad

BI er eneste tilbyder av bachelorgrad i Eiendomsmegling, en grad som koster 27 300 kroner mer enn øvrige norske BI-bachelorer. Årsaken forklares som «historisk og markedsbasert«.

FORKLARING: Studenttillittsvalgt Stian Larsen etterlyser en forklaring på hva pengene går til. Hans studenter betaler 27 200 kr mer enn de fleste andre på BI.

Av BIs 15 bachelorgrader, er eiendomsmegling den suverent dyreste, med en pris på 168 300 kroner for tre år. Bachelor i Internasjonal markedsføring koster 146 100 kroner, mens de resterende 13 bachelorgradene ligger på 141 100 kroner. Som den eneste statsautoriserte eiendomsmeglerutdanning i landet, har BI monopol.

Konserndirektør for studiesteder og marked, Jens Petter Tøndel, forklarer prisforskjellen med at den er både historisk og markedsbasert.

– BI overtok dette kurset fra Eiendomsmeglerskolen for en del år siden. Den gang var kurset ettårig, mens vi har utvidet det til et treårig kurs, og fulgt prisen fra den gang. I tillegg retter vi prisen etter markedet, sier Tøndel.

– Men utnytter dere ikke monopolsituasjonen med dette?

– Eiendomsmeglerstudiet er det desidert mest søkte kurset vi har. Dette er studenter som kommer til å få ganske godt betalt. Alle får jobb. Ikke nødvendigvis som eiendomsmegler, og alle blir ikke millionærer, men alle får jobb, sier Tøndel.

– Tilbyr Eiendomsmeglerstudiet noe utover de andre studiene i innhold og kvalitet?

– Studiene er ikke helt like. På eiendomsmeglerkurset er noe pensumlitteratur inkludert, deriblant noen håndbøker laget av Eiendomsmeglerforbundet. Men bakgrunnen for prissettingen er som sagt historisk og markedsbasert, forklarer Tøndel.

Ingen forklaring

Leder i Eiendomsmeglerstyret for BI-studentene, Stian Larsen, representerer over 700 eiendomsmeglerstudenter ved BI i Oslo. Han forteller at BI ikke har kommet med noen offisiell forklaring på den sviende prisforskjellen.

– Det kunne vært fint å betale det samme som andre, påpeker han.

Han ønsker ikke å spekulere i om monopolsituasjonen til BI kan forklare den høye skolepengeavgiften.

– Det er ikke greit, men det er ikke mulig å studere andre steder, sier Larsen.

– Mange ønsker en forklaring på hva pengene går til. Men vi forstår det dersom det finnes en sannsynlig grunn til at vårt studium er dyrere, sier Larsen.

Vil ikke redusere prisen

Lånekassen dekker inntil 50 000 kr i skolepenger pr år, noe som er tilstrekkelig til å dekke alt for studentene på 13 av BIs bachelorgrader. Meglerstudentene må derimot hoste opp 25 600 kroner i tillegg.

Men Tøndel vil ikke senke prisen.

– Det vil nok være lite aktuelt. Hvis vi endrer, vil det være for å samstemme med konsumprisindeksen, sier han, men legger til at BI har lobbet intenst for å få rammen for lån til skolepenger opp til 50 000 kr, fra 20 000 kr for noen år siden.

– Man må jo spare seg opp ekstra penger, og det kan være et problem for noen, sier han.

– Får selv svare for prisen

Eiendomsmeglerstudiet er et samarbeid mellom BI og Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF). NEF-formann Øivind Andreas Tandberg presiserer at de kun har innflytelse over det faglige innholdet.

– Vi er opptatt av at det skal ha en pris som gjør at flest mulig studenter kan ta det. BI får svare selv for prisen, sier han.

Tandberg presiserer at NEF er veldig godt fornøyd med samarbeidet med BI.

– Det er et helt annet nivå etter at BI tok over. Det er verdens beste studium på eiendomsmegling, hevder han.

– Latterlig

Selv om studentene på Eiendomsmegling er veldig fornøyd med selve studiet, er de ikke like begeistret for prisen.

– Det er ikke noe trivelig å betale mye. En begrunnelse ville gjort det mer akseptabelt, sier førsteårsstudent Karianne Christoffersen.

Medstudent Anders Beer Wilse er enig, og er ikke begeistret for Konserndirektørens forklaring om at prisen er markedsstyrt.

– Jeg synes det er latterlig, sier han om prisforskjellen.

Revisjonsstudent Chris Jakobsen viser sympati for studentene som betaler 27 200 kroner mer enn ham selv.

– Det virker litt urettferdig. Vi betaler mindre til tross for at vi er mange færre.