Stort leven med 7-eleven

Informatikkstudenten lagde en nettside der han manipulerte logoen til 7-eleven. Nå truer kioskkjedens advokater ham med anmeldelse.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg synes dette er å skyte spurv med kanon. Siden inneholder kun nachspielhumor og vi lagde den for å øve oss i å konstruere hjemmesider, sier informatikkstudent og sideredaktør Simon R. B. Berdal.

7-eleven og patentbyrået Bryn og Aarflot AS er imidlertid ikke med på nachspielet til Berdal og romkameratene på Blindern studenterhjem. De mener siden med navnet 7-12 er til skade for kjeden.

– Varemerker er et av de viktigste aktivum en virksomhet har. Derfor er det viktig å beskytte rene merkevarer mot bruk som kan knytte uheldige assosiasjoner til det, sier Atle Garder i Bryn og Aarflot AS.

– Men dette er vel bare en fleip?

– Det kan virke som uskyldig moro, men vi mener at siden kan være til skade for 7-eleven som varemerke. Nettsiden bryter etter vår mening med Varemerkeloven, Markedsføringsloven og Åndsverksloven, sier Garder.

Skeptisk

– Jeg kan ikke skjønne at siden bryter med hverken markedsføringsloven eller varemerkeloven. Disse lovene gjelder kun for næringsvirksomhet, noe dette ganske tydelig ikke er, sier jusstudent Vebjørn Søndersrød som skriver avhandling om bruk av varemerker på Internett.

Juristene i Bryn og Aarflot er ikke enige i at Berdals tiltak ikke er næringsvirksomhet.

– Siden inneholder blant annet en prisliste med en rekke produkter og tjenester som tilbys, påpeker Garder.

– Vi tilbyr isometrisk kvinnebartfjerning og generell torpedovirksomhet. Det er jo bare tull. Vi har aldri i virkeligheten solgt noen produkter eller tjenester, sier redaktør Berdal.

Trekker siden

Når det gjelder sidens relevans til åndsverksloven er jusstudent Søndsterud mer i tvil.

– For at åndsverksloven skal gjelde må logoen til 7-eleven være beskyttet av den. Det er ikke lett å vurdere, men for at Berdal skal bli erstatningspliktig må 7-eleven uansett bevise at de enten har tapt penger eller fått skade på varemerket sitt. Det høres helt usannsynlig ut, fortsetter han.

Søndersrød sier at han ikke er overrasket over at 7-eleven reagerer, men stiller seg noe uforstående til at de reagerer så sterkt på en tilsynelatende harmløs sak.

Etter henvendelsen fra patentbyrået vil Berdal nå trekke siden fra nettet.

– Jeg har verken tid eller resurser til å la dette trekke ut, men jeg har fått signaler om at noen ønsker å kopiere siden og føre den videre, sier han.

Ansvarlig for saken i Narvesen ASA som eier 7-eleven i Norge var ikke tilgjengelig for kommentar da Universitas gikk i trykken.

Powered by Labrador CMS