Studenter redder undervisningen
Pedagogisk forskningsinstitutt har ikke råd til å tilby seminarundervisning til grunnfagsstudentene. Hovedfagsstudenter svarer med å arrangere «protestseminar«.
Instituttledelsen bestemte seg for å kutte i seminarundervisningen for grunnfagsstudentene da det ble klart at budsjettet til Pedagogisk forskningsinstitutt ble mer enn halvert.
Frivillig innsats fra hovedfagsstudenter har reddet undervisningen dette semesteret, men hovedfagsstudent Bror Just Andersen er sterkt kritisk til instituttets fremgangsmåte.
– Jeg oppfattet instituttstyret slik at man skulle sette i gang en seminargruppe for hvert av de to semestrene på grunnfaget. I stedet la de begge seminarene til første semester og la senere ned det ene seminaret på grunn av manglende oppmøte, forteller Just Andersen.
– Bevisst prioritering
Visebestyrer på Pedagogikk Berit Karseth, skjønner studentenes frustrasjon. I en vanskelig økonomisk situasjon valgte instituttet likevel å prioritere.
– Det er mulig at det er en feilvurdering, men vi mente førstesemesterstudentene hadde større behov for seminarundervisning enn dem som allerede hadde studert et semester, forteller Karseth.
– Men kunne man ikke satt i gang en seminargruppe for studentene på annet semester for de midlene som ble frigjort da en av seminargruppene for førstesemester ble nedlagt?
– Det kunne vi selvsagt gjort, men ettersom det først midt i semesteret ble klart at det ikke ble noe av denne seminargruppen, var det administrativt vanskelig å få til dette, forklarer Karseth.
– Skulle tatt kontakt
Hovedfagsstudent Andersen kan ikke se at det skulle være så vanskelig å starte opp seminarundervisning midt i semesteret.
– Det er jo nettopp det vi nå har gjort på eget initiativ. Dersom instituttledelsen hadde tatt én telefon til oss som har ledet seminarundervisning tidligere, ville den dessuten ha funnet ut hvor skoen trykker blant grunnfagsstudentene, sier Andersen
Leder i Studentparlamentet, Anne Berit Grøtterud, roser initiativet fra studentene, men frykter at det kan bli en sovepute for instituttet.
– Dersom studentene ble lovet seminarundervisning, er det en prioriteringssak fra instituttet å sørge for dette – ikke studentenes oppgave, mener Grøtterud.