Ingen avtale med Red Bull: Bordrytterne ble fjernet med en gang de oppdaget dem, ifølge SiO.

– Det må ha foregått bak ryggen til noen

Red Bull gir deg kanskje vinger, men SiO fikk ingen penger for å ha reklamen stående ute.

Publisert Sist oppdatert

Trente du på Athletica Vulkan i sommer, la du kanskje merke til små glassmontre med Red Bull-reklame rundt omkring på bordene i resepsjonsområdet.

Det fikk en trenende journalist til å undre: 

Hvor mye tjener SiO på å ha disse bordrytterne stående på sine sentre? 

Da Universitas kontaktet SiO, kom det imidlertid frem at bord-reklamen ikke har vært avtalt. Dersom dette skulle vært del av en større reklameavtale kan dreie seg om titusenvis i tapt fortjeneste, mener reklameekspert.

Gratis reklame

«Vi vet ikke akkurat hvor lenge bordrytterne sto på bordene på Vulkan eller hvem som satt dem der. De ble oppdaget i sommer mens senterlederen var på ferie. Vi fjernet dem med det samme», skriver Petter Kleven, leder for SiO Athletica i en e-post til Universitas.

– Hvorfor fjernet dere dem?

«Vi fjerner all reklame som bare er satt opp uten noe form for avtale eller samtykke fra oss».

Red Bull-reklamen som møtte treningsglade studenter fikk SiO ikke betalt for. Imidlertid kan det være snakk om store penger.

– Enkelte selskaper er villige til å betale en god del, spesielt hvis det er mange konkurrerende merker, forteller Birger Opstad, førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania og visedekan ved Universitetet i Sørøst-Norge. 

Han er ekspert på reklame og forbrukeratferd.

Vi har ingen grunn til å tro at ansatte i SiO Athletica har satt ut reklamen.

Petter Kleven, leder for SiO Athletica

Karl-Fredrik Tangen, førstelektor ved Høyskolen Kristiania, stemmer i. Han forklarer riktignok at prisen på slik reklame er avhengig fra sak til sak.

– I dette tilfellet kan det være alt fra 5000 til 100.000 kroner helt avhengig av hvor mye reklame det er snakk om. Men hvis man samarbeider med et helt universitet kan det være mange millioner.

I e-postutveksling med SiO kommer det frem at det samme har skjedd på minst ett annet Athletica- senter. Kleven skriver at denne saken isolert sett ikke er et stort problem for dem, men at de «selvfølgelig skal ha 100% kontroll på hva som frontes i våre lokaler, og forventer at alt slikt avtales med oss».

Hvem er synderen?

Opstad forteller at det ikke er blitt gjort noe ulovlig dersom promoteringen gjøres på eget initiativ, selv uten å få betalt av Red Bull. Slik promotering gjøres hvis butikken selv er interessert i å selge disse produktene, for eksempel hvis de har mange tilgjengelig.

– I mange tilfeller er det en vinn-vinn-situasjon: stedet som promoterer får også økt omsetning. 

Flere av treningssentrene til SiO har Red Bull i sortimentet, men ifølge Kleven var det ikke intensjonen til SiO å reklamere for energidrikken for egen vinning.

«Vi har ingen grunn til å tro at ansatte i SIO Athletica har satt ut reklamen», skriver han videre. 

Hvis reklamen er satt opp av Red Bull, er det mulig skjedd en ulovlig handling, mener førstelektor Tangen.

– Det er ikke lov å bare sette opp reklame, verken privat eller offentlig, forteller Tangen, og mener det er interessant om det er Red Bull eller noen andre som har utgitt seg for å ha en kontrakt med dem.

– Dette må ha foregått bak ryggen på noen. Noen må ha tatt seg til rette. 

SiO Athletica forteller at de har iverksatt tiltak for at en slik reklameglipp ikke skal skje igjen, men at de per nå ikke har tatt kontakt med Red Bull.

Energidrikk-giganten

Reklameekspert Opstad kan fortelle at salget på Red Bull mulig øker ved slik promotering som ble gjort på Athletica.

– Det øker sannsynligheten, og minner folk på at merket eksisterer. Det medfører ofte høyere salg.

Tangen er enig i at en slik reklame kan ha stor effekt, og trekker frem Coca-Cola som eksempel.

– Coca-Cola har gått fra å være ingenting til å bli verdens mest lønnsomme selskap med den reklamestrategien de har. Også den drikken var ansett som litt «skummel» da den kom. 

Han legger til at det å ha reklame på treningssenter for studenter, er i tråd med Red Bulls strategi.

– Det er viktig for dem å være der det er unge folk. Hvis du får folk til å begynne å drikke Red Bull i ung alder og koble det til en belønning etter en innsats på trening er det supert for selskapet.

Hvor stor effekt denne reklamen hadde for Red Bull-salget på Athletica Vulkan er usikkert. Nå er reklamene er fjernet, og blant manualer og tredemøller er ting nå tilbake til normalen.

Universitas har kontaktet Red Bull med spørsmål om reklamen, men fikk ikke svar før avisa gikk i trykken.

Powered by Labrador CMS