student.nettrot

Nettportalen Student.no er fortsatt ikke klar til bruk. Studentsamskipnadenes nettsted kan bli mer enn dobbelt så dyrt som først antatt, men den endelige prislappen vil ingen ut med.

Publisert

Nettstedet student.no er fortsatt ikke på nett med et fullverdig tilbud etter mange lanseringsdatoer og et eksplisitt løfte om å være klare til studiestart denne høsten. Denne uken ringte reklamefirmaet Leo Burnett og avlyste videre annonsering for student.no i samtlige studentaviser.

– Vi er ikke blitt ferdige med nettstedet ennå. Designet ble ikke helt som vi hadde trodd. Sammen med innholdet skal det revurderes, sier daglig leder i student.no Rune Kibsgaard Sjøhelle.

Fortsatt mangler den planlagte boligformidlingstjenesten helt for studenter i Oslo, mens det for Tromsø og Bergen ikke ligger noen boligannonser ute på nettsiden.

Hemmelig pris

Mens de tekniske problemene fortsetter har prisen for nettstedet langt oversteget aksjekapitalen på 5,4 millioner kroner. Et skriv er sendt ut til de 25 samskipnadene som eier nettstedet med forespørsel om mer aksjekapital. Samskipnadene har svarfrist 20. september. Men hvor mye penger student.no trenger, vil ingen ut med.

– Prislappen på student.no er hverken 5 eller 15 millioner kroner, men et sted i mellom, sier administrerende direktør i Samskipnaden i Oslo Lisbeth Dyrberg.

Hun benekter at hun holdt tilbake informasjon da hun for to uker siden fortalte Universitas at prisen på den nye nettportalen var 5,4 millioner kroner.

– Det var pengene alle samskipnadene til nå har investert; vi har alltid visst at student.no ville koste mer, sier Dyrberg.

Dermed unnlot Dyrberg å fortelle om et lånebeløp som allerede er brukt på nettstedet. Summen av hva det har kostet å etablere studentstedet vil bli offentlig til nyttår.

Høye ambisjoner

Klok av skade vil ikke Rune Kibsgaard Sjøhelle si når student.no endelig blir tilgjengelig på nett, men han tror alt skal være klart i løpet av høsten. Redaktøren mener det er irrelevant å sammenligne student.no med andre studentnettsteder.

– Det er riktigere å sammenligne oss med finn.no eller oslopuls.no. Da forstår en bedre ambisjonsnivået, sier Sjøhelle.

– Universitas har kilder som hevder at Cell Network har fått ni millioner for å utvikle student.no. Stemmer dette?

– Jeg vil ikke kommentere eksakte tall, men det tallet du opererer med der er for høyt, sier Sjøhelle.

Uproffe

– Det er lite profesjonelt å lansere et uferdig nettsted. Det er ille nok at student.no bare blir dyrere. Prioriteringen til samskipnadene begynner å bli vanskelig å forsvare, sier leder av Norsk studentunion Trond Yngve Larsen.

Han skal i neste uke delta i Samskipnadsrådets møte der nettstedet vil bli diskutert. Hvis mange samskipnader vegrer seg for å investere mer kapital i nettstedet, må student.no finne seg andre inntektskilder.

Ser rødt

Steinar Finseth fra Samskipnaden i Agder er styremedlem i student.no og har nye inntjeningsideer.

– Vi kan utveksle design og informasjon utover landegrenser, sier han.

Helt konkret tenker Finseth på å selge konseptet til utenlandske samskipnader. Dette til tross for at designet på student.no får strykkarakter av fagredaktør i avisen Computerworld Chrisitan Jahr.

– Den er knall rød. Vanlige regler for design på nett er at det er slitsomt for øynene å håndtere sterke farger, sier han.

Dessuten er lite av innholdet som skal gi informasjon om samskipnadene på plass. Informasjonssjef i samskipnaden i Tromsø Geir Jarle Voldmo har kanskje noe av forklaringen.

– Vi har nok heller prioritert våre egne nettsider siden de er mer kjent, sier han.

Powered by Labrador CMS