VEKT PÅ UNDERVISNING: Studentparlamentet ønsker at ansettelser ved UiO skal baseres mer på kvalifikasjoner i undervisning.

Vil teste professorer

Studentparlamentet mener UiO må legge mer vekt på undervisning når nye professorer skal ansettes.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er misfornøyde med hvordan undervisningen vektlegges ved ansettelser, sier Torkil Vederhus, studentrepresentant i Universitetsstyret.

Sammen med resten av lederne i Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo (UiO), foreslår han nå flere tiltak for å legge mer vekt på undervisning ved vitenskapelige ansettelser.

– Det er interessant at reglementet sier mye om hvordan man skal vektlegge undervisningen, men det skjer ikke i praksis, sier Vederhus.

I UiOs nåværende ansettelsesreglement står det blant annet at kandidatene skal levere inn en mappe med CV, publikasjonsliste, en mengde dokumentasjon på vitenskapelig bakgrunn, samt en oversikt over «øvrige kvalifikasjoner».

– Med øvrige kvalifikasjoner menes undervisning, ledelse og formidling, men det er det jo ingen som skjønner. Reglene tydeliggjøres mer. Det er altfor mange som går rett gjennom denne ansettelsesprosessen, uten å være tilstrekkelig kvalifisert, sier Vederhus.

Han mener også at man i større grad burde se på hvilken tilbakemelding kandidatene har fått på undervisningen sin tidligere, ved at de i tillegg sender inn evalueringer og referanser.

Et annet forslag er at de beste kandidatene må testes i undervisningssituasjoner før de blir ansatt. Vederhus synes ikke prøveforelesningene i dag fungerer godt nok.

– Det er vanskelig å få studentene til å møte opp. Da blir det en presentasjon for forskerne som allerede er eksperter på området. Det viktigste er at studentene får evaluere undervisningen, sier han.

Prorektor ved UiO Inga Bostad mener at slik undervisningstesting vil bli problematisk.

– Det er viktigere at vi har gode tilbud for den som blir ansatt. Vi har alle potensial til å bli bedre forelesere og vi vil hjelpe kandidatene, sier hun og fremhever at faglige kvalifikasjoner er avgjørende.

Hun er imidlertid enig med Vederhus i at undervisningen burde vektlegges i større grad enn i dag.

– Vi bør kunne utvikle noen rutiner for at vektlegging av undervisning skal bli enda bedre, sier hun.

Powered by Labrador CMS