
Svipper der andre svikter
En lastebilmekaniker og to bussjåfører stiller opp med et rekordbillig transporttilbud når staten svikter studentene og kutter i kollektivrabatten.
– Dette er ment som en slags veldedighet for studenter som ikke har det så bra økonomisk. Jeg har selv akkurat kommet ut av skolen, og jeg vet hva det vil si å ha lite penger. Vi vil bare være litt greie, sier lastebilmekaniker Torgeir Karlsen.
Sammen med bussjåførene Karl Dietrich og Morten Pedersen har han startet en «Hjemreiseklubb» for å transportere studenter til de store byene mot en symbolsk sum. Turene skal gå fra Oslo og tur-retur Stavanger, Bergen, Trondheim og Vestfoldsbyene.
– Vi vurderer også ruter til Molde og Kristiansand, men da må vi ha en del personer som er interessert, sier Karlsen.
Mot mekking, reparering og andre småtjenester får de tre guttene leie billige busser og sjåfører av et busselskap med turbussløyve i Drammen. De to bussjåførene vurderer også å kjøre enkelte av turene selv.
– Da blir det jo enda billigere. Da tar vi bare en liten symbolsk sum for turen, sier Karlsen.
Hjemmelekse
Kommunikasjonsdirektør i NSB Audun Tjomsland mener NSB har godt av litt konkurranse.
– Jeg synes det er prisverdig, men det er ikke så sikkert at det er så enkelt som dere tror, sier han.
– Hva mener du med det?
– Har de et bestillingssystem på nettet? Har de forsikring? Hva skjer hvis de setter seg fast i en snøfonn på fjellet? Betaler de da overnatting til passasjerene sine? Jeg mener ikke å male fanden på veggen her, men jeg håper at de har gjort hjemmeleksen sin, sier Tjomsland.
Nok rabatt
Hjemreiseklubben vil ikke ha faste ruter, men annonsere sine turer på forhånd. Prisene skal holdes så lave som mulige, og en reise tur-retur Stavanger vil koste om lag 500 kroner.
–
Dere tjener vel litt penger på reisevirksomheten?
– Det skal vi i så fall bruke til å videreutvikle klubben og utvikle en hjemmeside, slik at tilbudet kan bli bedre, sier Karlsen.
De tre har annonsert for tilbudet gjennom plakater i studentbyene i Oslo og gjennom en annonse i VG.
– Vi fikk et lass med oppringninger fra konkurrenter som klaget på at vi dumpet prisene, sier Torgersen, som understreker at dette ikke er prisdumping, men et tilbud primært til studenter.
Tjomsland i NSB understreker at «Hjemreiseklubben» ikke vil påvirke NSB sine priser.
– Vi har en rekke andre ting å ta hensyn til. Vi må ha moderne togsett, utdannede lokførere og ikke minst har vi et resultat på slutten av året som skal gå opp. Men du vil at studenter skal få billigere billetter?
– Ja, kanskje det?
– Nei, det synes ikke jeg. 50% er en stor rabatt, sier Tjomsland.
Statlig ansvar
– Det er et morsomt og godt initiativ, men det er helt hårreisende at studenter presses til å starte egne transporttilbud. Det er statens ansvar å sørge for at studenter kan reise billig hjem, sier leder i Norsk studentunion Trond Yngve Larsen.
– Burde flere sette i gang slike tiltak?
– Jo, absolutt. Selv om det burde vært unødvendig. Får man til slike aksjoner i en viss skala, skal man ikke se bort fra at man kan legge et press NSB, sier Larsen.
Han får støtte av velferdansvarlig i studentparlamentet Michael Brøndbo.
– Det er interessant å tenke på at det var slik Samskipnaden i Oslo (SIO) begynte en gang i tiden. Noen som ønsket å hjelpe der det offentlige sviktet, sier Brøndbo.
– Er det aktuelt for SIO å støtte et tiltak som «Hjemreiseklubben»?
– Det kan jeg ikke svare på, men dersom regjeringen bryter løftet om billigere kollektivpriser, må studentparlamentet og SIO vurdere å gjøre noe, sier Brøndbo.