«Fronter-fella»: UiO-professor Malcolm Langford mener universitetet risikerer å nok en gang velge en løsning som ikke er tilpasset måten studenter bruker nettet på.

UiO-ansatte er skeptiske til Canvas

– Facebook er bedre

Jusprofessor Malcolm Langford bruker Facebook til å holde kontakt med studentene. Canvas, som har tatt over for Fronter, mener han at ikke er rustet for 2018.

Publisert Sist oppdatert

I år erstattes Fronter med Canvas som læringsplattform på de aller fleste høgskoler og universiteter i Norge. Universitas har tidligere skrevet om hva man kan forvente seg av det nye systemet, og Christian Kjekshus, leder for opplæringsteamet ved UiO, mente at man burde glede seg. Blant ansatte ved UIO som Universitas har snakket med er det imidlertid delte meninger om det nye systemet.

– Facebook er bedre

Jusprofessor Malcolm Langford har brukt Canvas en god stund, og mener UIO burde sett på hvordan studentene bruker sosiale medier. I stedet mener han de risikerer å gå i «Fronter-fella» ved å velge seg en løsning som ikke er tilpasset måten studentene bruker nettet på.

– Vi trenger en app og en plattform som likner på de som er vanlige, og som for eksempel er integrert med Facebook, sier jusprofessoren.

Usikker på hva overgangen innebærer? Dette må du vite om Canvas

Var det ikke for at Facebook har problemer med personvern og at ikke alle lenger er medlem, ville han ansett det som et helt ideelt system for kommunikasjon med studentene. For å ta imot oppgaver mener han at Inspera, som UiO bruker til eksamensbesvarelser, er et vel så bra system som Canvas.

Canvas har et integrert verktøy for statistikk, men Langford mener andre statistikkverktøy, som for eksempel Surveymonkey, er langt bedre egnet og burde vært integrert i UIO sitt nye system.

På tide skiftet kom? Blinde refser Fronter

– Da kunne vi kjørt ordentlige statistiske analyser, for å for eksempel finne ut av hva slags grupper som gjør det bra eller hvilke grupper som leverer gode besvarelser, sier han, og legger til:

– Vi må ikke gå i «Fronter-fella», men sammenlikne oss med de beste kommersielle produktene, og prøve så godt vi kan å også gi dette tilbudet.

Delte meninger blant ansatte

Berit Thorbjørsrud, professor i kulturhistorie, synes Canvas er vanskelig å lære. Når Universitas banker på kontoret har hun brukt et par dager på å sette seg inn i systemet, men er fortsatt forvirret.

– Det er mange nye muligheter som sikkert er nyttige for noen, men jeg kunne godt tenkt meg et enklere system, sier Thorbjørnsrud.

Samtidig understreker hun at noen er svært fornøyde, og har tatt nye muligheter for blant annet å kommunisere med elevene aktivt i bruk.

Studentene ønsker digitalisering: Studiebarometeret 2017: Studenter positive til digitalisering

– Et fleksibelt system

Tross kritikken forteller Svein Harald Kleivane, prosjektleder for digitalt læringsmiljø ved UIO, har et klart inntrykk av at de fleste er godt fornøyd med Canvas.

– Folk mestrer det raskt og tar det i bruk. Så har vi et aktivt opplæringsteam som jobber sammen med fakultetene, og gir et målrettet og massivt opplæringstilbud, sier han.

Kleivane mener en av de store fordelene med Canvas framfor andre løsninger, er at det kan bygges ut og kombineres med andre systemer.

– Jeg kan ikke si noe spesifikt om Surveymonkey, men Canvas har for det som kalles LTI-støtte. Mange verktøy følger den standarden, og da er det greit rent teknisk. Så må vi jo skaffe lisenser, sier han, og understreker at for eksempel Microsoft Office er integrert.

Powered by Labrador CMS