FRESH: Kvinneinsentiv

Fusjon!

FRESH: Kvinneinsentiv

NSU og StL har endelig slått seg sammen! Vi aner ikke hva det betyr i praksis, men Ine Marie Eriksen Søreide (stryk det som ikke passer) har beskrevet det på følgende måte i forrige Universitas:

– Jeg får assosiasjoner til Berlinmurens fall.

Viktig altså, eller eventuelt 20 år på overtid (stryk det som ikke passer).

Hva den nye giganten skal hete har ikke nådd denne redaksjonens ører helt ennå, vi foreslår NS (Norske Studenter, enkelt og greit), (se figur).

Valg

Valgresultatet fra Studentparlamentsvalget er inne! Valgoppslutningen var på 12,3 %, altså 3 % mer enn i fjor, (dette til tross for at SP forsøkte å lokke folk til urnene ved å blæste «Levva Livet» på Frederikkeplassen). Nykomlinger som Studentaksjonen UiO rasket med seg 3 mandater, mot Velferd- og beboerlistens ene mandat, hvilket vel betyr noe sånt som at retningsløs indignasjon trumfer hemningsløs egeninteresse på UiO, hvilket igjen betyr fint lite.

Refs

Påtroppende rektor Ole Petter Ottersen har varslet at han skal kutte i innkjøpsbudsjettet ved UiO (1,4 milliarder) for å øke midlene til seminarundervisningen med 15 millioner. Vi minner Ottersen på at hans valgkampcredo var Ja takk, begge deler, og ser med skuffelse på at han skjærer ned, snarere enn å benytte seg av sine nærmest hypnotiske lobbyvirksomhetegenskaper ved å trekke penga rett ut av ræva.

Lok

Teologisk fakultet fant det for godt å avkreve personnummeret til folk som skulle søke om bokskap. Ved en glipp har numrene til 207 fromme studenter blitt lastet ned i Asia. En student ved fakultetet, som ønsker å holde seg anonym, er svært misfornøyd.

– KINESISK FOR RÅTTENT EGG, sier teologen.

Kvinner kan!

I den nye stortingsmeldingen for forskning og høyere utdanning, tar regjeringen til orde for å gi en ekstrapremie til realfagsmiljøene hver gang de ansetter en kvinnelig professor, men de ville ikke si akkurat hva eller hvor stor premien er. Nå kan Ad Notam som første medium presentere det nyeste insentivet for å få mer kvinns inn i akademia.