POPULÆRT: Flere søker veiledning hos Juss–buss.

Antall Juss-buss-saker doblet

I løpet av en tiårsperiode har antall henvendelser til Juss-buss doblet seg.

@fakta:Juss–buss

Juss–buss er en gratis veiledningstjeneste drevet av jusstudenter og tilbyr hjelp innen sosial og arbeidsrett, fengsels– og familierett, innvandringsrett, husleie og gjeldsrett. Juss–buss har et eget saksmottak på Blindern. Tirsdager mellom 11 og 15 er jusstudentene å treffe i første etasje på Fredrikkebygningen eller ute på Fredrikkeplassen.

[http://universitas.uio.no/kontakt.shtml](http://universitas.uio.no/kontakt.shtml)" target="_blank"[http://universitas.uio.no/kontakt.shtml/a](http://universitas.uio.no/kontakt.shtml/a)">Kari Ertresvåg og Åshild Støylen (foto)

– Stadig mer i samfunnet blir lovregulert, og mange trenger litt juridisk innsikt for å ta seg frem i lovmylderet, sier Per Ivar Felldal, daglig leder for Juss-buss.

I 1990 mottok Jussbuss rundt 2000 henvendelser. I 2001 ønsket 4239 personer gratis veiledning i juridiske spørsmål.

– Henvendelsene fra i fjor er ikke telt opp ennå. Men med tanke på antall permer er det nok enda flere saker enn i 2001, spår Felldal.

De 30 studentene i Juss-buss har merket særlig økning på to saksområder.

– Det stramme arbeidsmarkedet gir utslag i et stigende antall oppsigelses- og permisjonssaker. De økonomiske nedgangstidene resulterer også i flere gjeldssaker, sier Felldal.

I tillegg har tallet på utlendingssaker økt. For mange innvandrere blir møtet med et ukjent regelverk og et rart språk lettere med hjelp fra Juss-buss.

Siler på inntekt

Fordoblingen i henvendelser har ført til at Jussbuss i dag er mer kritiske til hvilke saker de tar på seg.

– Vi prioriterer de som tjener minst. De rundt 14 prosentene som henvender seg til Juss-buss med lønninger på over 300 000 kroner blir i stor grad henvist videre til advokat og andre instanser, forteller Felldal.

Han medgir at Juss-buss har et kapasitetsproblem. Studentene skulle gjerne sett at mer av tiden kunne blitt brukt til andre ting enn ren saksbehandling.

– Vi skulle gjerne vært mer synlige offentlig, med uttalelser og artikler om våre klienters generelle problemer, sier Felldal.

Powered by Labrador CMS