
Blå Liste
Vil privatisere
Toppkandidat: Mari O. Mamre
Alder: 25
Studerer: Master i samfunnsøkonomi
Motstand mot Coca-Cola og Jaffa-appelsiner i kantinen er uinteressant
Hvilket politisk parti identifiserer din fraksjon seg mest med?
Blå liste deler det liberal-konservative grunnsynet som er fundamentet i Høyre.
Hvilke tre kampsaker definerer din fraksjon?
1. Vi ønsker bedre undervisning og synes kutt i eksamensforsøk og nedskjæringer i undervisning er helt uakseptabelt. Mulighet til å ta eksamen på nytt hvis man er syk eller stryker skal være en rettighet.
2. Vi vil innføre standardisert nettevaluering av hvert emne. På bakgrunn av disse skal gode forelesere premieres og dårlige forelesere gis mulighet til å forbedre seg.
3. Vi vil ha flere arbeidsgivere inn på campus, og universitetet ut i bedriftene, for å knytte bånd mellom studier og arbeidsliv.
Er det noen velferdsområder din fraksjon ikke vil prioritere?
Vi ønsker ikke å prioritere offentlig bygging av studentboliger, men vil åpne for privat bygging med statlig tilskudd. Når det gjelder studentkultur, synes vi det er rart at en klikk som lager radio får opp mot 1,3 millioner kroner når det er så få som hører på. Disse pengene burde heller fordeles på flere studentorganisasjoner.
Er det noen andre studentpolitiske saker din fraksjon ikke vil prioritere?
Saker som andre studentpolitikere bruker mye energi på, som motstand mot Coca-Cola og Jaffa-appelsiner i kantinen, er uinteressant. Det må være opp til studentene å avgjøre om de vil benytte seg av disse tilbudene. Det må være grenser for hva studentpolitikere skal legge seg opp i.
Hva tror du er realistisk å få til i løpet av et år?
Vi tror det vil være mulig å få gjennomført både gjeninnføring av konteeksamener, seminarundervisningen tilbake til opprinnelig nivå, evaluering av forelesere, og tettere bånd mellom studier og næringsliv. Dette krever imidlertid at universitetet ønsker å prioritere disse sakene.
Er dere for kjønnskvotering av vitenskapelige stillinger? Nei.
Bør universitetet bevege seg mer i retning av et eliteuniversitet? Ja.
Er det bedre å legge ned et smalt emne enn å kutte i generell seminarundervisning på et fakultet? Ja.