
Blindern brandes
Reklameguru Ingebrigt Steen Jensen og reklamebyrået Dinamo er ansatt for å gjøre Universitetet mer attraktivt i kamp om studenter og penger.

– Folk lokkes til utlandet av fancy kataloger, sier Universitetets informasjonsdirektør Helge Kjøllesdal.
Universitetet opplever at de taper studenter til NTNU i Trondheim og utenlandske universiteter.
– Noen av studiene i Australia er litt sånn «surfing and studying». Også kommer du hjem med en eksamen ingen vet hva man kan bruke til, sier Kjøllesdal.
Universitetet har ikke lenger råd til å tape kampen om studentene. Utdanningsdepartementet sender på nyåret ut et høringsutkast der de ønsker at universitetene skal organisere seg som selvstendige selskaper i stedet for forvaltningsorganer. Dermed vil stykkprisfinansiering, der universitetene får bevilgninger etter antall studenter, kunne bli en aktuell måte å regulere statlige tilskudd i nær fremtid.
Dinamo profilerer
Universitetet har satt reklamebyrået Dinamo på profileringssaken. Foreløpig har byrået blitt tilbudt en halv million kroner for å utarbeide en profileringsplan. Frem til mai 2002 skal Universitetet og reklamebyrået samarbeide for å finne ut hva som må gjøres for å vinne studentenes gunst.
– Tidligere har vi flytt på at vi er størst og eldst. Nå må vi sette i gang en prosess hvor vi finner ut hva folk vil forbinde oss med, sier Kjøllesdal.
Le av oss selv
Merkevarebygging er et stikkord. Universitetet skal brandes, som det heter på reklamespråket. Ord som åpenhet, kvalitet og mangfold skal snu vinden. Og Mr. Stabæk himself, Ingebrigt Steen Jensen har allerede hatt kick-off på Universitetet.
– Ingebrigt var en god inspirator. Han oppfordret oss til å være litt selvironiske. Le litt av oss selv, sier Kjøllesdal.
– Hva skal man le så mye av egentlig?
– Det er mange som synes Universitetet er litt grått og upersonlig. Det er kanskje en sannhet i det. Men Blindern er også mangfoldig. Vi må fokusere på det positive, sier Kjøllesdal.
Faglig utfordring
Gunvor Langva fra Dinamo tror ikke så mye har forandret seg siden hun tok embedseksamen i psykologi ved Universitetet i 1983.
– Strukturen er nok noenlunde den samme, sier hun.
– Hvordan selger dere et universitet?
– Prosjektet er helt i startfasen. Frem til våren skal vi først og fremst definere hvilke verdier man vil at studenter og samfunnet skal forbinde med Universitetet.
Langva legger ikke skjul på at den økonomiske delen av opplegget ikke er det viktigste aspektet.
– Man kan kanskje si: What`s in it for us? Men prosjektet er først og fremst en stor faglig utfordring. Mange av oss som jobber med profileringen har tråkket rundt på Blindern selv, sier hun.