
Avviser kritikk
Bolognaprotesten
Dresskledde ministre er ikke de eneste som skal diskutere Bologna-prosessen i mai. Engasjerte europeiske studenter samles i European Education Forum.
European Education Forum (EEF) er forankret på den politiske venstresiden og ønsker å skape alternativer til den kommersielle utviklingen innen utdanning. Tid og sted for møtet er ingen tilfeldighet; det er ikke langt mellom HF-fakultetet i Bergen og Hotell Norge – hvor Europas utdanningsministre samles 19. og 20. mai for å diskutere Bologna-prosessen.
– Vi er ingen protestbevegelse mot Bologna. EEF er mye mer enn det, men det er helt klart at Bologna blir sentralt, siden det skjer samtidig, sier EEF-medarrangør Marry-Anne Karlsen.
– Hva er galt med Bologna-prosessen?
– Det er en ganske ekskluderende prosess, det har vært lite debatt rundt den. Det andre punktet er konsekvensene av prosessen – som er økt konkurranse innen utdanning. Ellers mangler den sosiale dimensjonen i forhold til internasjonalisering. Internasjonalisering er bra, men det er viktig å ta hensyn til sosiale og kulturelle faktorer, forklarer hun.
– Venstresprøyt
40 ulike utdannningsorganisasjoner har til nå sluttet seg til EEFs opprop, blant dem Norsk Studentunion Bergen, men leder Sigrup Hagerup Melhuus som etterlyser mer engasjement fra studentpolitkere utenfor Bergen.
– Da jeg på landstinget foreslo at NSU skulle slutte seg til oppropet, ble det fra en NTNU-representant avvist som venstresprøyt, og deretter nedstemt å kjøre en debatt om saken, forteller hun.
Vil delta
Leder i Norsk Studentunion (NSU), Jørn Henriksen, sier det er opp til Landstinget å bestemme hva som skal diskuteres og ikke, men kan styre seg for ordbruken.
– Jeg skjønner at NSU Bergen ble skuffet. Det er mange som sier underholdende ting på landsmøtet, men jeg tror ikke vi skal avvise EEF på en slik måte, sier han.
– Ønsker du at NSU tilslutter seg oppropet?
– Det et veldig omfattende opprop. Ikke to setninger, liksom. Det kan jo hende vi tilslutter oss, men det er opp til NSUs Landsstyre å bestemme, sier Henriksen som gjerne vil være tilstede på forumet hvis han er ønsket.
Nestleder i Bologna Follow Up Group, Jan Levy, avviser Marry-Anne Karlsens påstand om at Bologna-prosessen er ekskluderende og lite debattert.
– Ulike studentorganisasjoner og høgskole- og universitetsorganisasjoner er knyttet til prosessen. Dette har ikke vært eller er noen lukket regjeringsprosess, forklarer Levy.
– Fører Bologna-prosessen til økt konkurranse innen utdanning?
– Den er på mange måter et svar på økt konkurranse og har som mål å løfte kvaliteten på europeisk høyere utdanning. Det er en kjent sak at amerikanske universiteter dominerer ulike rankinger, sier Levy.
Videre er han uenig i at sosiale- og kulturelle dimensjoner blir neglisjert.
– Den sosiale dimensjonen er nettopp noe vi har diskutert. Ellers ivaretar vi den kulturelle dimensjonen gjennom å vektlegge Europas kulturelle mangfold. Vi har ikke til hensikt å strømlinjeforme innholdet i utdanningene i de enkelte land, men mener at mangfoldighet gir bedre tilbud til studenter.
European Education Forum (EEF):
på sosiale dimensjoner.
- EEF er partipolitisk og religiøst uavhengig forum som skal være et alternativ til europeiske toppmøter om utdanning.
- EEF arbeider mot kommersialisering i utdanning og ønsker å sette fokus
- Det første EEF ble arrangert i Berlin i september 2003.
Bologna-prosessen
I 1999 møttes utdanningsministere fra 29 land og
universitetsledere fra hele Europa. De nedfelte en visjon om å
utvikle felles europeiske retningslinjer for høyere utdanning innen 2010. Dette ble kalt Bologna-prosessen.
De viktigste målsetningene i Bologna-prosessen er:
europeiske utdanningsinstitusjoner
http://www.bologna-www.bologna-bergen2005.no
- To-trinns gradssystem med bachelor- og mastergrad
- Fremme mobilitet, kvalitetssikring og institusjonssamarbeid blant
- Fremme utveksling blant europeiske studenter
- Hjemmeside: