MYE ER ER BRA! Øyenskyggen klines på.

Prosjekt julebord

Den ene møter oss med hårruller og flere timer foran seg. Den andre bedyrer at hun skal ha på joggedress og er lynrask. Begge skal på julebord.

PERFEKT PIN-UP: Utpreget feminin.
TUPERING: Med smal kam
SNEAKERSHIMMEL: Et lite utvalg.
KUUL HIPSTER: En treningsdress med smokingtilsnitt.
DANDERING: Håret skal settes i en kringle på toppen.
RØDE LEPPER: To lag må til.
KATTEØYNE: Svart våt eyeliner og masse mascara.
VENTE: Det tar sin tid...
HÆLER: Disse er nesten litt for høye.

Rockabilly.

Tre eksempler for de innvidde:

• Håret, håret, håret. Enten vet man hvordan, eller så sliter du.
  • Markerte øyne, rød munn og porselenshud; bruk alle midler.
  • Klær som skulpturer deg inn i den klassiske timeglassfiguren uansett utgangspunkt. Her snakker vi fra innerst til ytterst (alt helst sydd på originalvis, om det ikke faktisk ER originalen).
  • Tre råd til inspirasjon:

• Blomst i håret.
  • Lag på lag med mascara så vippene blir lange og markerte. Våt eyeliner i strek, gjerne også litt ut på siden på «Kleopatra-manér».
  • «Bullet bra» - enten sydd inn i kjolen, eller som, nettopp en «bra», dvs en bh. Man får de rette, spisse puppene.
  • Hip-hop.

Tre eksempler for de innvidde:

• Invester i en heldress, gjerne joggedress, med glidelås foran. Varier med sneakers/pumps etter anledning.
  • Hvis du kler å ha håret stramt bakover anbefales «cornrows».
  • Strikk nederst på vide bukser, korte som lange.
  • Tre råd til inspirasjon:

• Store øreringer, ikke smykker ellers hvis klærne har fine detaljer. Omvendt hvis klærne er enkle: masse smykker.
  • Hestehale på siden.
  • Vid bukse.

– Poenget er å se ut som om man bor bak det filteret de brukte på bilder før i tiden, sier Mari Sletten.

Hun er en av de relativt få som lever ut rockabilly-stilen daglig. Det preger det ytre, men også valg av reisemål og aktiviteter. Hun er artist og danser, og det innenfor magedans, hula-hula og burlesque-tradisjonen. Samtidig er hun bartender og studerer ved Høgskolen i Oslo.

– Håret er kronen på verket og det aller viktigste. De varme hårrullene sitter i mens jeg gjør alt det andre, sier Sletten og tar frem de falske øyenvippene og den knallrøde leppestiften.

Christine Dancke er på linje med Sletten når det gjelder hvor energien skal brukes når man pynter seg; det er i ansiktet og håret. Men i motsetning til «pin-upen» vil hun ha masse øyenskygge, rouge, og nakne lepper. Håret tuperes og ordnes med kjappe, vante grep.

– Særlig hvis man skal et sted med dunkel belysning, kan man egentlig bare kjøre på med mørk øyensminke, sier hun leende og får etter hvert et intenst blikk.

Dancke er hip-hopartist. Faktisk den første kvinnelige rapperen med norske tekster. Ellers studerer hun ved Universitetet i Oslo.

– Det er jo veldig nerdete da, sier Sletten leende med drinken på badehylla og Elvis på anlegget, snart klar.

– Autentisk, eller autistisk om du vil; alt skal være så nært slik det faktisk var på 40/50-tallet.

– Jeg gleder meg, sier Dancke i sin smoking-joggedress med gullstriper.

– Nå føler jeg meg super, og rede for fest og heftig dansing.

Camillas Collektion

Vår selvoppnevnte kles- og moteekspert kommer i hvert Magasin med råd og vink, inspirerer og utfordrer, drar frem glemte skatter og slår et slag for klærne du skaffer deg billig eller gratis. Camilla har som mål å gi deg en blanding av husmortips og glamorøse trendspådommer.