Det sosiale lim: Chateau Neuf fryser studentprisene på øl og andre drikkevarer ut semesteret. Studietiden skal være sosial, og øl er et sosialt lim for mange studenter, mener daglig leder André Titland.

Her fryses ølprisen for studenter

Chateau Neuf verner om studentprisen på øl og andre drikkevarer for studenter ut vårsemesteret. – Lave priser kan opprettholde møteplasser i dyrtid, sier daglig leder

Publisert

Pilsen og utelivet slipper ikke unna prisstigning og dyrtid. Men på studenthuset Chateau Neuf gjør de hva de kan for å verne om prisen på pilsen.

Universitas møter studentene Thuva Louise Oterholt (26) og Kristian Lefdal (23) på Chateau Neuf en mandag kveld. Studentene har for vane å ta den månedlige stipendpilsen her. Nå nyter de hver sin pils til 64 kroner. Siden august har den kun økt med én krone.

Nå velger Chateau Neuf å fryse prisen for en halvliter ut semesteret. Lefdal tror ikke han ville merket en eventuell økning på et par kroner nevneverdig. Det hadde nok vært verre for de som drar ut hver dag i helgen, mener han, men likevel:

– Det er ingen tvil om at lavere pris gjør at man drar ut med litt bedre samvittighet.

Medstudent Oterholt er glad for de lave prisene ettersom det muliggjør å dra ut en mandag med venner og spille brettspill, slik som de gjør denne kvelden.

– Lavere priser gir flere muligheter for studenters sosiale liv, og det er veldig viktig, sier Oterholt.

Verner om studentpilsen

Mens prisen for studentpilsen økte med én krone i fjor, økte de øvrige prisene for interne på huset og ordinær med henholdsvis 52 til 58 kroner og 82 til 89 i fjor. Sistnevnte har nå økt til 98 kroner.

De ordinære prisene vil trolig øke ytterligere i april som følge av den generelle prisveksten. Dette semesteret fryser de prisene for studenter på alle drikkevarer.

Daglig leder på Chateau Neuf André Titland sier at det ville vært naturlig å øke prisene med bakgrunn i prisveksten. Men grunnet gode driftsresultater, har de råd til å fryse studentprisene på øl og andre drikkevarer i baren.

– Når det går bra med Chateau Neuf, er det fint at det gagner studentene, sier han på telefon til Universitas. Musikaler, forestillinger og andre eksterne og kommersielle aktiviteter er en viktig grunn til at studenthuset har mulighet til å fryse studentprisene, forklarer han.

– Jeg er veldig glad for at ikke studenter med bedre økonomi bruker tilbudet vårt, som gjør at studenter ikke trenger å betale like mye.

Skål: Studentene Thuva Louise Oterholt (26) og Kristian Lefdal (23) velger helst studentbarer med lavere priser. Lavere priser gjør at man drar ut med litt bedre samvittighet mener Lefdal.

Trangere tider

Men studentene handler mindre hos dem enn før, opplever Titland. Han tror det en kombinasjon av at studenter generelt drikker mindre, men også at de har dårligere råd.

– Det er en trend vi har sett over flere år. Før drakk flere studenter dyrere drikkevarer som vin, men nå velger flest billigere varianter som øl.

Titland håper pris-frysingen vil ha en positiv effekt for studenter. Han understreker at studietiden skal være sosial, og at øl er et sosialt lim for mange studenter. Prisen på alkoholfrie varer vil også forbli de samme ut semesteret, for å sikre et alkoholfritt tilbud óg.

– Fortsatt lave priser kan opprettholde studenters møteplasser i dyrtid.

Flere fryser prisen

Også ved studentbarene U1 på Universitetet i Oslo og Samfunnet Bislet på Oslomet vil prisen på øl forbli den samme ut semesteret, på tross av prisstigningen. Der koster en halvliter henholdsvis 47 kr og 60 kr.

Lavere priser gir flere muligheter for studenters sosiale liv

Thuva Louise Oterholt (26), student

På Samfunnet Bislet opplever de også at studenter drar mindre ut enn før. Det sier innkjøpsansvarlig Ulrik Aase (24) på telefon til Universitas. Å holde ølprisene lave kan likevel være avgjørende for studenttilværelsen, mener han.

– Å ha muligheten til å dra ut og feste og feire betyr enormt mye for studenter, sier Aase.

Leder ved U1 Fredrik Tønnesen (23) stemmer i.

Å øke prisene er det siste U1 vil gjøre, sier Tønnesen på telefon til Universitas. Han viser til en rekke undersøkelser som viser hvor utfordrende det er for studenter å etablere seg sosialt.

– Derfor er lave priser på drikkevarer ved sosiale møteplasser viktig.

En krone til jordskjelvofre

Foruten å verne om studentpilsen, vil Chateau Neuf også donere en krone av hver solgte vare til Røde Halvmåne sitt humanitære arbeid for jordskjelvofre i Syria og Tyrkia. I fjor gjorde studenthuset en lignende kampanje for Ukraina, og samlet inn 55.000 kroner.

– Vi håper å få inn minst like mye i år, sier Titland.

Daglig leder forteller at de gjerne vil gjøre noe positivt for samfunnet når de har mulighet til det. Han påpeker at litt er bedre enn ingenting.

Det er de frivillige ved Chateau Neuf som har bestemt hvilket formål pengene skal gå til. Studentene Lefdal og Oterholt mener det er bra at Chateau Neuf skal donere penger. Det gjør det lettere å kjøpe en øl ekstra, ifølge Lefdal. For Oterholts del kan det gjøre at hun velger å dra på Chateau Neuf oftere.

– Men øl legger seg rett på hoftene, så jeg kan ikke bare drikke øl.

Powered by Labrador CMS