
Utdanning
Betaler for ekstra læring:
– Men har du egentlig lært noe?
Er forelesning ut? På BI har det alternative læringsverktøyet EnkelEksamen tatt av. Flere er bekymret for at tilbudet heller erstatter fysisk oppmøte og et godt læringsmiljø.
BI-studentene Jeanette Olomani (20) og Judith Rudjord Linnerud (20) er to av 10.000 årlige kunder hos bedriften EnkelEksamen. Olomani studerer forretningsjus og økonomi, og Linnerud studerer organisasjonspsykologi, HR og ledelse.
– I forelesninger kan det bli litt hei og hå, frem og tilbake, forteller Linnerud når hun forklarer hvorfor hun benytter EnkelEksamen som et supplement til undervisningen på BI.
I forelesninger kan det bli litt hei og hå, frem og tilbake.
Siden 2012 har elever og studenter på videregående skole, privatister og høyere utdanning brukt læringsverktøyet EnkelEksamen. På bedriftens nettside lokkes det med et fleksibelt undervisningsalternativ, der du kan kjøpe kurspakker med ulik tyngde; sølv (999 kroner), gull (1198 kroner) og diamant (2197 kroner). Kursene byr på videoundervisning, repetisjonsoppgaver og KI-veiledere som skal klargjøre studenter for eksamen. De fleste kursene er rettet mot økonomi- og realfagsemner.
Godt påfyll, og/eller erstatning
Linnerud har et inntrykk av at de fleste hun studerer med, bruker EnkelEksamen.
– Min vennegjeng har brukt EnkelEksamen i samme fag, og sånn cirka alle er veldig fornøyde, sier hun
Medstudenten Olomani deler Linneruds oppfatning om foreleserne.
– Noen ganger forklarer forelesere på en litt innviklet måte. Der de ikke er så gode formidlere, går EnkelEksamen grundig gjennom temaer. Men det kommer jo helt an på hver enkelt foreleser, forteller hun.
I løpet av det neste året skal Olomani gjennomføre en «Kontinuasjonseksamen» i finans, kalt konteeksamen på folkemunne. I forkant skal hun legge sin lit nesten utelukkende til EnkelEksamen.
Evnen til kritisk refleksjon forsvinner

Professor ved institutt for rettsvitenskap og styring på BI, Monica Viken, er skeptisk til EnkelEksamen. Hun mener noe av den viktigste kunnskapen man tilegner seg som student, er evnen til å tenke kritisk, og det å kunne skille rett og galt:
– Du får kanskje god karakter – men har du egentlig lært noe?
Viken mener læringsprosessen blir dårligere for studenter som i hovedsak benytter seg av EnkelEksamen, heller enn å lese gitt pensum samt møte opp i forelesninger.
– Jeg tror trivsel og læring går hånd i hånd. De må være i et miljø der de kan møte hverandre, stille kritiske spørsmål, reflektere og lære av hverandre.
Hun sammenligner også tilbud som EnkelEksamen med den økende bruken av kunstig intelligens blant studenter.
– Det ligner jo litt på ukritisk bruk av KI. De gir nydelige svar, men er de riktige? Jeg har litt den samme bekymringen for EnkelEksamen. Jeg vil at studentene skal tenke og reflektere på egenhånd.
Mener analoge klasserom er utdaterte
Daglig leder i EnkelEksamen, Rune Mofoss, mener utdanningssektoren må tilpasse seg moderne læringsformer.
– I noen av reklamevideoene deres virker det som dere latterliggjør den tradisjonelle undervisningsformen. I en video vises det en foreleser som bare prater tullball. Mener dere forelesninger er unødvendige?
– Vi spiller jo litt på humor. Samtidig tror vi at fremtidens læring handler mye om å anvende moderne teknologi. Vi må klare å ta i bruk andre digitale hjelpemidler, som kan hjelpe studenter på andre måter enn den tradisjonelle måten, sier Mofoss.
Han forteller at mange av kundene deres bruker tjenestene til repetisjon og øving, og understreker at deres tilbud ikke er så ulik tradisjonell undervisning.
– Vi vil ikke at de skal slutte å gå i forelesninger, og de aller fleste sier jo til oss at de bruker oss som et supplement.
Han mener også at EnkelEksamen er et unikt tilbud for studenter og elever som trenger tilpasset undervisning.
– En student med dyskelsi har det vanskelig med å lese en engelsk pensumbok på 1000 sider. Vårt mål er både å hjelpe flinke studenter til å nå toppkarakterer, men det er også å hjelpe de svakeste til å bestå.
Tror EnkelEksamen er en del av pensum
Viken bekymrer seg for at studenter på BI blander sammen høyskolens kursmateriale med EnkelEksamen sitt.
– Kursmateriale og presentasjoner studentene får her på BI, er ment for dem og dem alene ettersom de har betalt for det. Flere av studentene her på BI har blandet sammen vårt kursmateriale med EnkelEksamen sitt, forteller Viken.
Hun har erfaring med studenter som tror EnkelEksamen er en del av pensumspakken på BI. Enkelte av studentenes foreldre har ringt henne fortvilet om at de må betale for EnkelEksamen i tillegg til de rundt 40.000 kronene det som regel koster å gå på BI, per semester.
– Mye av materialet vi har laget her på BI, er mer eller mindre gjengitt hos EnkelEksamen. Forelesere hos oss har oppdaget at forelesningsdisposisjoner og lignende ofte er helt likt. Derfor stiller jeg også spørsmål ved om det kan være brudd på opphavsrettighetene.
Mofos forteller at dette er noe EnkelEksamen har gode retningslinjer for.
– Vi har kjempefokus på opphavsrett. Alt innholdet vi lager, kvalitetssjekkes. Vi ansetter toppstudenter til å lage innholdet vårt.
I sommer var 55 toppstudenter fra ulike universiteter i Norge ansatt hos EnkelEksamen til å lage fag og undervisning basert på sin kompetanse, pensum og annet faglitteratur. Studentene planlegger hvilket innhold som er relevant for faget, utarbeider manus, spiller inn videoer og utarbeider oppgaver til undervisningen.
Å studere handler om mer enn karakterer
Ann-Kristin Undheim er høyskolelektor ved Institutt for samfunnsøkonomi ved BI. EnkelEksamen er en av hennes tidligere arbeidsgivere, og hennes første møte med å jobbe på fulltid etter at hun selv var ferdig å studere.
– Undervisningen jeg laget for EnkelEksamen, bærer preg av de foreleserne jeg har hatt, og det de lærte meg i faget.
Hun mener det er vanskelig å sette en strek mellom hvor grensen går for hva som er grei gjengivelse av forelesninger og pensum:
– Nå som foreleser selv, hadde jeg ikke syntes det var veldig kult å se at mitt innhold nærmest blir gjengitt ordrett hos EnkelEksamen. Dette tror jeg imidlertid ikke er tilfelle.
– Hva tenker du om at studenter bruker det som en erstatning av undervisning og lesing, snarere enn som et supplement?
Å søke minste motstandsvei er sjelden en god kilde til god forståelse og læring.
– Det finnes sikkert studenter som har oppnådd den karakteren de ønsker seg med å droppe forelesninger og kun bruke EnkelEksamen. Men det er risikabelt å satse på det, forteller Undheim, og legger til:
– Én ting er jo karakterer, men hva du faktisk sitter igjen med på den andre siden av studiet er også viktig. Å søke minste motstandsvei er sjelden en god kilde til god forståelse og læring.