Opplysende: Tor Haugnes er en av de mest populære foreleserne ved Handelshøyskolen BI, og har tro på at de digitale hjelpemidlene er en styrke for studentene. I hans forelesninger får studentene servert videoer med fingerdukker, og kan få en tusj i panna dersom de ikke følger med.

Gjør studentene ukonsentrerte

– Friheten kan lede ut i fristelser, som sosiale medier og lesing av mail. Dette er ikke multitasking, men konsentrasjonssvikt, sier «årets foreleser«, Øivind Bratberg, ved Universitetet i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Eksplosjon i nettbrettsalget

  • Nettbrettene ble lansert for tre år siden, da Apple lanserte sin Ipad. I hele 2012 ble det solgt en halv million nettbrett i Norge. I september i år hadde man allerede solgt like mange.
  • Salget av nettbrett endte på 230 000 enheter i første kvartal i 2013. Det er en økning på 150 prosent fra samme periode i fjor.
  • I samme kvartal lå antallet solgte PC-er på 225 000 enheter. Det er en nedgang på 30 prosent sammenlignet med fjoråret.
  • På to år har det vært en firedobling i salget av nettbrett, og bare i år er det blitt lansert tjue nye typer i Norge.
  • Kilder: DinSide, E24, Elkjøp

    Integrerer PC i undervisningen

    Det matematisk-naturvitenskapelige fakultetet ved Universitetet i Oslo startet i 2003 prosjektet «Computing in Science Education». For dette ble fakultetet tildelt Utdanningskvalitetsprisen i 2012.

    – Vi la inn bruk av datamaskiner i mange kurs. Fordelen med denne måten å undervise på, er at vi inkluderer studentene i forskningsbaserte problemstillinger, sier fysikkprofessor Anders Malthe-Sørenssen.

    Før brukte man blyant og papir for å løse problemer i realfagene, men dette ble mindre relevant da forskningen ble dominert av datamaskiner. Prosjektet satte seg som mål å reflektere dette i utdanningen.

    – Derfor er det viktig at bruk av datamaskiner som regneverktøy brukes i alle former for undervisning. Både seminarer, gruppeundervisning, forelesninger og eksamen, sier Sørenssen.

    – Hva har tilbakemeldingene fra studentene vært?

    – Studentene er veldig fornøyd med dette. Faglig er dette en utvikling som er helt ny, og som tar tid. På dette området er vi helt i front både nasjonalt og internasjonalt. Studentene trenger disse ferdighetene i arbeidslivet, sier Sørenssen.

– Jeg nekter ingen å sitte med PC-er i min undervisning, men tar jeg dem i å ri på nettet vil jeg vise dem ut. Et universitetsauditorium er ikke en kafé, sier professor ved Universitetet i Oslo (UiO), Bernt Hagtvet.

Teknologiske verktøy og undervisning går ikke alltid hånd i hånd. Salget av nettbrett og smarttelefoner har eksplodert (se faktaboks), og på få år har de nye dillene rukket å erobre forelesningssalene – og studentenes konsentrasjon. For Hagtvet og andre undervisere er utfordringen med å få studentenes fulle oppmerksomhet trolig større enn noen gang.

Sannsynligheten for at de i stedet sitter begravd i en skjerm under forelesning har økt betraktelig, og multitaskingen går hardt utover studentens konsentrasjon og læringsutbytte ifølge forskning (se undersak).

Ber om surfestopp

Hagtvet ønsker å ha ro i auditoriet under sine forelesninger, og tar også sterk avstand fra at folk går midt under forelesningen.

– Da kan jeg bli virkelig ubehagelig i mine reaksjoner, sier han.

En som også har sagt klart i fra til studentene sine er Maria Konow Lund, førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun er redd for at tilbakemeldingene til studentene skal begrenses av at de sitter opptatt på nett.

– På Fronter har jeg skrevet at jeg setter pris på om studentene ikke surfer på nett eller mobil i løpet av forelesningen og annen undervisning, sier Lund.

Kaster tusjer

En av Handelshøyskolen BIs mest populære forelesere, Tor Haugnes, mener undervisere ikke utnytter de digitale verktøyene godt nok i dag.

– Jeg mener at det er helt feil å si at man skal skru av internettilgangen eller samle inn alle digitale enheter før timen, som noen hevder. Vi som underviser ved høyskoler og universiteter må styre denne utviklingen, sier Haugnes.

BI-lektoren tror at riktig tilrettelegging kan føre til at en forbedrer og kanskje også øker effekten av undervisningen.

Han tror mange forelesere kan ta det personlig at studentene sitter begravd i skjermene sine.

Haugnes kan bli ganske hard når dette skjer ham selv.

Jeg har hatt en student som satt med store øreklokker og spilte spill i forelesningen. Han ba jeg om å gå

Tor Haugnes, høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI

– Jeg kan kaste tusjer og andre myke gjenstander på studenter som ikke følger med, og har faktisk hatt en student som satt med store øreklokker og spilte spill i forelesningen. Han ba jeg om å gå, noe han var enig i selv. Det er den særeste opplevelsen jeg har hatt i en forelesning til nå, sier Haugnes.

I sine timer har han satt i gang tiltak for å få oppmerksomheten til studentene.

– Jeg forsøker å eksperimentere med enkle oppgaver, små undersøkelser og åpne skrivbare mapper i læringsrommet. I tillegg har jeg laget videoer med fingerdukker, for å skape undring blant studentene, sier BI-foreleseren.

Disiplinert multitasking

Også for Øivind Bratberg, som er kåret til «årets underviser» ved UiO, er dagens teknologi en utfordring.

– Som foreleser er det viktig å få studentens fulle oppmerksomhet, og ha øyekontakt. Dette kan være problematisk med bruken av PC-er og nettbrett, sier Bratberg.

Å supplere med tilleggsinformasjon fra nettet underveis i en forelesning, kan være fint, mener Bratberg. Faren er at det fort sklir ut.

– Jeg vet selv at denne friheten kan lede ut i fristelser, som sosiale medier og lesing av mail. Dette er ikke multitasking, men konsentrasjonssvikt, sier Bratberg.

UiO-foreleseren tror et mindretall er veldig dyktig på å gjøre flere ting samtidig, men at flertallet svekkes i det lange løp av det han kaller «disiplinert multitasking». Han tror en løsning kan være å finne noen felles retningslinjer i starten av semesteret.

– Har du vurdert å begrense bruken av digitale hjelpemidler i dine forelesninger?

– Det kunne jeg aldri i verden ha funnet på. Læring skjer under eget ansvar. Selv om man som foreleser blir ganske irritert på folk som sitter på Facebook, blir det helt håpløst å overstyre bruken. Fordi noen løper vill skal man ikke slå ned hele hopen, sier Bratberg.

Powered by Labrador CMS