DRØMMEN: Slik vil den nye stasjonen se ut, hvis universitetet får det som de vil.

Oppgitt over forslummet T-banestasjon

Universitetet i Oslo forsøker iherdig å avverge at Blindern T-banestasjon skal fortsette å være «usedvanlig stygg» til jubileumsåret 2011.

Publisert Sist oppdatert
REALITETEN: Slik ser stasjonen ut i dag. - Stygt og farlig, ifølge Frode Meinich ved Universitetet i Oslo.

- Dagens stasjon er usedvanlig stygg, den er rett og slett forslummet. Teknisk direktør ved UiO, Frode Meinich.

Blindern t-banestasjon

  • T-banestasjon i enden vestenden av Blindernveien.
  • Stasjonen har vært midlertidig i 16 år, etter at Sognsvannsbanen ble oppgradert til t-banestandard.
  • En arbeidsgruppe har anbefalt et ombyggingsforslag fra 13.3 Landskapsarkitekter.
  • Prosjektet omfatter både stasjonen og stasjonsområdet.
  • Ifølge prosjektet vil stasjonen også endre navn til Universitetet Blindern, og få påtrykt universitetets logo.
  • Prisanslaget er på 65-75 millioner.
  • Stasjonen må ferdigprosjekteres desember 2009 for å bli ferdig før 2011.

Teknisk direktør ved Universitetet i Oslo, Frode Meinich, har tatt pennen fatt og forfattet et kritisk brev til Oslo kommune. Han mener at anlegget rundt Blindern T-banestasjon er «svært slitent og alle synes å være enige om at det ikke er en verdig atkomst til verken forskningsanleggene i Gaustadbekkdalen eller byens og landets viktigste kunnskapsinstitusjon.» Han kritiserer også treghet i kommunen, som tidligere skal ha lovet UiO rask oppfølging. Men Oslo kommune har ikke bevilget penger til opprustning i 2009.

– Vi har dårlig tid på oss, prosjektet burde allerede vært i gang hvis stasjonen skal stå ferdig til universitetets 200-årsjubileum, sier Meinich, og legger ikke skjul på hva han mener overfor Universitas:

– Stasjonen er usedvanlig stygg, rett og slett forslummet, og direkte farlig for fotgjengere og syklister. Tilretteleggingen for rullestolbrukere er håpløs. Hvis løsningsforslaget blir gjennomført, vil stasjonen få et vakkert, helhetlig preg, med tilrettelegging for rullestoler, og atskilte traseer for sykler og fotgjengere.

– Vil universitetet bidra med midler til utbyggingen?

– Vi har verken lov eller anledning til å bruke statlige bevilgninger gitt

til forskning og utdanning til å subsidiere infrastruktur i byen, sier Meinich.

Dette er ikke første gang universitetet har henvendt seg til kommunen med krav om oppussing av stasjonen. Allerede i 2000 skrev Universitas om at daværende sporveisleder Trond Bjørgan lovet ny bro over skinnegangen.

– Ikke mer penger

Byrådsleder Erling Lae vil imidlertid ikke bevilge de ekstra pengene som behøves i år.

– Budsjettet er allerede vedtatt, og ekstrabevilgninger er først mulig i 2010.

Lae sier at kommunen har et ønske om å få bygget stasjonen innen jubileet. Ifølge Lae har det kommunalt eide selskapet Kollektivtransportproduksjon AS (KTP) ansvar for anlegget.

– KTP er underlagt kommunen, og vi har bedt dem om en utredning om og hvordan de kan få bygget stasjonen. På grunnlag av det bestemmer vi om de får en bestilling fra oss, sier Lae.

En arbeidsgruppe med medlemmer fra både universitetet og KTP har jobbet med prosjekteringen av en nyoppusset stasjon.

Tør ikke love noe

– Vi har ikke ansvar for bygging av broer, som er en del av veisystemet. T-banedriften har lenge hatt behov for atskillige milliarder til drift og bygging, i mangel av pengene har vi vært nødt til å prioritere sikkerhetstiltak på stasjonene, sier Per Erik Syvertsen, direktør for infrastruktur i KTP.

– Men hvis vi får et pålegg om å bygge stasjonen, gjør vi det.

– I følge byrådet avhenger et slikt pålegg av hva dere skriver i den nye utredningen. Tror du ombyggingen av stasjonen blir noe av?

– Det tør jeg ikke si noe om, sier Syvertsen.

Powered by Labrador CMS