Fornøyd: Medisinstudent Marie Skaar (25) synes fadderuken var veldig gøy til tross for at det meste opplegget har vært digitalt.

Nesten heldigital fadderuke på UiO:

– Jeg tror alle ble overrasket over hvor bra det fungerte

I august ble studentene møtt med Antibac og avstand. Det holdt ikke denne gangen. Hvordan arrangeres en fadderuke når regjeringen ber studentene holde seg hjemme?

Publisert Sist oppdatert

– Jeg må jo innrømme at man blir litt motløs når man skal arrangere studiestartuke, og så innser du at man ikke kan arrangere de tingene man håpte man kunne.

Det sier Jørgen Hestnes (20), fadderkoordinator for profesjonsstudiet i psykologi.

De sitter i ring og har navnelek, løper i flokk etter neste rebusspørsmål, griller pølser på engangsgrill og drikker seg fulle for å bli kjent med hverandre. Det er sånn vi er vant til å se de ferske studentene i sin første uke av studiet. I august så vi dem noenlunde slik, bare med én meters avstand og frem til noen valgte å avlyse hele greia.

Nå ser vi dem nesten ikke. Men de ser hverandre: på skjermen sin hjemme eller utendørs i -10 grader. Det er den eneste måten førsteårsstudentene på psykologi, medisin og rettsvitenskap kan bli kjent med sine medstudenter.

Les også: 3 av 5 studenter føler seg mer ensomme under pandemien

En annerledes start på studiet

Etter regjeringens nye, strenge anbefalinger på tampen av studentenes juleferie, måtte faddersjefene på de tre studieprogrammene ved Universitetet i Oslo (UiO) i rekordfart snekre sammen nye opplegg for studiestartuken.

– Vi endte opp med å stryke alle arrangementer der vi skulle samles hele gjengen. Det var jo 80 nye psykologistudenter i tillegg til 20 faddere, og vi valgte å heller gjøre mer gruppebaserte aktiviteter med faddergruppene, sier Hestnes.

— I løpet av uken hadde vi tre utendørsarrangementer om dagen og tre om kvelden.

– Det ble jo ikke det samme som jeg hadde håpet vi skulle gi studentene, sier Jørgen Hestnes (20) som er fadderkoordinator for psykologi.

Han forteller om hvordan studiestartuken til psykologi, som startet 4. januar, har vært. Til tross for at gradestokken krøp langt ned på minussiden, oppfordret de studentene til å ta på seg varme klær og bli med på blant annet gåtur i Oslo, akedag på Korsvoll og bålkveld på Sognsvann. I tillegg hadde de digitale arrangementer som «kick-off» og quiz over Zoom.

– Det ble jo ikke det samme som jeg hadde håpet vi skulle gi studentene. På et vis så var det sånn «åh dette er jo ikke den beste siden av oss, vi er jo bedre enn dette», sier Hestnes og fortsetter:

– Men jeg innså jo da vi satte i gang at mennesker som før var fremmede nå står og ler og vitser og har det skikkelig fint sammen. Selv om de er kalde, så er de kalde sammen. Jeg tror utbyttet sånn sosialt sett var enormt.

Jeg innså da vi satte i gang at mennesker som før var fremmede nå står og ler og vitser og har det skikkelig fint sammen.

Jørgen Hestnes, fadderkoordinator for profesjonsstudiet i psykologi.

I motsetning til psykologi, valgte fadderstyret i rettsvitenskap å avlyse alle fysiske arrangementer. De startet studiestartuken en uke etter, og har dermed ikke erfart hvordan opplegget har fungert når Universitas snakker med dem. Mille Tidemandsen (21) er en av faddersjefene ved rettsvitenskap. Hun forteller at heldigitalt opplegg var nødløsningen, og at de nye oppfordringene til regjeringen fikk dem til å gå for det.

– Vi ble enige om at det sendte litt feil signaler hvis vi skulle ha et fysisk arrangement som indirekte oppfordrer folk til å komme tilbake til byen. Jeg synes det er veldig synd at det ble sånn, men vi håper på å få til et tilnærmet arrangement i mars hvis ting er mer åpent da, sier Tidemandsen.

Les også: «Dette kan du forvente av vårssemesteret»

På rettsvitenskap er det tilnærmet 200 nye studenter som skal delta på studiestartuken. Selv med et litt amputert program, er det nesten like mange påmeldt som de tidligere årene. Studentene har i likhet med psykologi blitt delt opp i faddergrupper som de blant annet skal ha digitale vors sammen med. I tillegg har de lagt opp til andre digitale arrangementer, slik som foreningskvelder, quiz og fest.

– Hvordan tror du studentene kommer til å få utbytte av det digitale tilbudet deres?

– Det er jo helt klart veldig begrenset tør jeg å påstå. På den ene siden kan folk bli skuffet og tenke at det er veldig kjedelig. Men på den andre siden så kan de tenke at det er deres eneste mulighet til å bli kjent med noen nå i starten, og da blir det desto viktigere, sier Tidemandsen.

– Det var skikkelig speed-dating. Jeg møtte flere nye venninner der som jeg nå tekster med og skal ta digital kaffe med til uka, sier Marie Skaar om fadderopplegget på medisinstudiet ved UiO.

Digital speed-dating

Det er mye som tilsier at oppskriften på en vellykket digital studiestartuke har kreativitet som hovedingrediens. Marie Skaar (25) er fersk medisinstudent, og trekker frem digital speed-dating som noe av det beste med studiestartuken til medisin.

– Først så tenkte jeg at det hørtes kleint ut, men det var utrolig gøy. Vi var 80 stykker så det var en veldig fin måte å bli kjent med andre som ikke var i den lille faddergruppa på.

Skaar forteller at alle studentene ble delt opp i break-out rooms på Zoom, to i hvert «rom», og hadde fem minutter på å snakke sammen. Fadderstyret hadde på forhånd laget universelle spørsmål og dilemmaer som skulle få i gang praten.

– Det var skikkelig speed-dating. Jeg møtte flere nye venninner der som jeg nå tekster med og skal ta digital kaffe med til uka, så det er veldig hyggelig. Jeg tror alle ble ganske overrasket over hvor bra det fungerte.

Vi ble enige om at det sendte litt feil signaler hvis vi skulle ha et fysisk arrangement som indirekte oppfordrer folk til å komme tilbake til byen

Mille Tidemandsen, faddersjef på rettsvitenskap

Mohammed Gaeb (23) er faddersjef for medisinstudiet og var den som planla speed-datingen. Han deler samme oppfatning som Skaar.

– Jeg tenkte at det kanskje ikke kom til å funke her, men vi valgte å putte det inn i programmet og se hvordan det gikk. Vi holdt på i to timer, noe som gikk ganske fort. Og så ønsket studentene å fortsette, og plutselig hadde vi holdt på i fire timer. Så det virket som at folk likte det. Det er gøy at Zoom faktisk kan fungere til noe annet en forelesninger.

Mener regjeringen burde gitt beskjed tidligere

I likhet med de andre studieretningene, måtte Gaeb endre på den opprinnelige planen for studiestartuken i siste liten. Selv om fakultetet fortsatt godkjente den opprinnelige planen, mottok han mange meldinger fra bekymrede faddere og foreninger som var skeptiske til å bidra hvis det var fysiske arrangementer.

– Det eneste som er igjen av de opprinnelige planene, er omvisningen som vi kunne ha fysisk. Vi er jo veldig avhengig av at foreninger og faddere stiller opp, og mange av dem jobber jo og studerer på sykehus. Det hadde ført med seg ganske store konsekvenser hvis én hadde blitt smittet der.

– Er du redd for hvilke overskrifter det ville gitt?

– Ja, man er veldig redd for overskriftene. Jeg har jo vært livredd for at jeg plutselig skal få en telefon fra et stort medius om at en fra studiestartuken har blitt smittet, og at vedkommende har smittet 100 andre som også jobber på sykehus og så videre. Det er det verste scenarioet, sier Gaeb.

Jeg har jo vært livredd for at jeg plutselig skal få en telefon fra et stort mediehus om at en fra studiestartuken har blitt smittet

Mohammed Gaeb, faddersjef på medisin

Selv om de nye studentene har måttet belage seg på en studiestartuke med langt strengere restriksjoner enn de skulle ønsket, er medisinstudent Skaar svært fornøyd.

– Jeg er mektig imponert over hva de har fått til. Jeg opplever at de ser studentene og prøver så godt de kan med å tilrettelegge når situasjonen er som den er, sier hun.

– Er det noe du tenker at de kunne ha gjort bedre?

– Nei, det var mer enn godt nok. Det eneste er kritikk til regjeringen, om at de kunne gitt beskjed tidligere enn dagen før. Da kunne man kanskje fått til enda bedre løsninger og vi kunne vært mer mentalt forberedt på at det ville bli annerledes. Men fadderstyret har vært kjempeflinke.

Les også: Eksamenstrøbbel på midtøstenstudier –⁠ Det er håpløst at insti­tuttet ikke gir oss forut­sig­barhet

Powered by Labrador CMS