
Fordobling på to år
Lik rett til utdanning gjelder også for de som sitter bak murene. Mange fengsler legger nå til rette for de som vil bruke tiden på å lære.
Fra 2004 til 2006 økte antall innsatte som tok høyere utdanning fra 83 til 122 personer, viser ferske tall fra Fylkesmannen i Hordaland, som har det nasjonale ansvaret for opplæring innen kriminalomsorgen. Av disse tok 94 innsatte eksamen i 2006 mot 46 i 2004. Det er mer enn en dobling i løpet av to år.
– Motivasjonen for å påbegynne studiene er at utdanning kan føre til en endring og mestring av fremtiden. Man håper på en bedre tilværelse, jobb, og tro på en selv, sier Torfinn Langelid, som jobber som seniorrådgiver hos Fylkesmannen i Hordaland.
– I de siste to årene etablert opplæring i 12 nye fengsler, flere fullfører videregående skole, flere har en grad fra universitet eller høyskole før de blir innsatt, og det er også en måte å få gjort noe fornuftig i soningstiden, sier Langelid.
Ingen kommunikasjon
Men alt er ikke bare bra med læringsmiljøet ved fengslene.
– Det som er problematisk er at de ikke får møte andre studerende og heller ikke får bruke internett med toveis kommunikasjon, forteller Marit Gran på Grønland Voksenopplæringssenter.
Kvalitetsreformen med krav om obligatorisk oppmøte og et vanskelig regelverk i Lånekassen, gjør heller ikke studiehverdagen lettere. Likevel er både Gran og Langelid optimistiske.
– Vi klarer å motivere de som sitter inne, samtidig som de kommer lettere ut i samfunnet igjen, sier Langelid.
Han sier at fagvalget til de innsatte er variert, men at det er noen fag som går igjen.
– De studerer for eksempel kriminologi, juss, teologi, fag fra BI, eller historie. Det er også noen som har tatt full juristutdanning.
– Ekstremt viktig
– Det er ekstremt viktig å utdanne seg i fengsel. Det gjør det lettere å tilpasse seg samfunnet i den vanskelige tiden etter at du kommer ut, sier Knut Papendorf, forsker ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi.
Han forteller at det har blitt holdt et kurs ved instituttet der også innsatte var blant studentene. To av studentene som ikke hadde mulighet til å høre på forelesningene, fikk besøk av to av lærerne i sine respektive fengslene. Dette var en stor oppmuntring for dem.
– Undervisningen i og utenfor fengslene vurderes av fangene selv som et
mye bedre tiltak til reintegrasjon i samfunnet enn det tradisjonelle fengselsarbeidet.
– Hvorfor er det viktig å studere når du sitter inne?
– Det er viktig for å knytte et nytt nettverk. Hvis du ikke gjør det, er det stor sannsynlighet for at du vil gå tilbake til ditt gamle nettverk og med det er også faren for tilbakefall stor.
– Hva kan gjøres bedre med dagens kriminalomsorg?
– Det viktigste arbeidet skjer etter løslatelsen, og det hjelper ikke med kurs og undervisning hvis ikke de innsatte blir fulgt opp etter at de slippes ut. Det må satses mer på samarbeid mellom relevante etater, og fire viktige stikkord er: arbeid, bolig, nytt nettverk, og å være rusfri. Dette er nøkkelpunkter for de innsattes integrering i samfunnet etter en løslatelse.