Universitetet i Oslo sminker grisen

Hva er prestisje? Er det medisin-, lege- eller jusstudier? Eller er det Humanistisk fakultet sitt nye vindunderbarn «bachelor i filosofi, politikk og økonomi»?

Det er vanskelig å få helt teken på hvilke revolusjonerende ting det nye bachelorprogrammet egentlig tilbyr, men i en ny sak på universitetets nettside forsøker kommuni- kasjonavdelingen på huset å gi oss noe: «– I England kaller de det ‘statsministerskolen’.» Vi kan kalle det 65,4 i snitt på ordinært vitnemål.

UiO ser ut til å ha puttet masse res- surser inn i det nye bachelorprogrammet, selv om det i stor grad først og fremst består av allerede eksisterende emner fra statsvitenskap, filosofi og samfunnsøko- nomi. Men det er selvfølgelig et par «dere er de utvalgte»-emner: et innføringsemne og et emne for selve bachelorgraden. Sa noen innovasjon i offentlig sektor?

Les også: En ny æra for blæra

Primus motor bak studiet, filosofiprofessor Olav Gjelsvik, er intervjuet i kommunikasjonsavdelingens sak: «Dette har pågått i 100 år ved Oxford, og det som er slående, er at det har vært en kanal for å utdanne både ledende politikere og andre betydelige samfunnsaktører», sier Gjelsvik.

For sammenligner vi oss med Storbritannia i dag, med sine klasseskiller, politiske uro og svindyre utdanningstilbud, må vi jo bare konstatere at Einar Gerhardsen burde studert filosofi, politikk og økonomi ved Universitetet i Oslo. Det er slående! For øvrig har jeg alltid sagt at det var Kjell Magne Bondeviks teologiutdannelse som felte regjeringen tilbake i år 2000.

Etter endt utdanning kan du velge om du vil ta master i statsvitenskap, filosofi eller samfunnsøkonomi – akkurat som hvis du tar en bachelorgrad i statsvitenskap, filosofi eller samfunnsøkonomi. På det nye studiet får du imidlertid velge hvilken retning du vil fordype deg i under bachelorløpet, noe universitetsledelsen og kunnskapsdepartementet ikke unner noen andre.

Sammenligner vi oss med Storbritannia i dag, med sine klasseskiller, politiske uro og svindyre utdanningstilbud, må vi jo bare konstatere at Einar Gerhardsen burde studert filosofi, politikk og økonomi ved Universitetet i Oslo.

Men velger du den gamle, gode bachelorveien, går du jo selvfølgelig også glipp av noe mer enn valgfrihet. For å sitere en av de nyslåtte FPØ-studentene som er in-

tervjuet i UiOs propagandasak: «Du føler deg heldig når du sitter i et rom med en liten gruppe andre studenter som er su- persmarte, og samtidig har tre professorer i samme rom.»

«Selv om du putter leppestift på en gris, vil det fortsatt være en gris», skal Obama visstnok ha sagt. Uansett hva UiO måtte kalle sin nyopprettede statsministerskole, vil det for oss dødelige alltid være mulig bare å studere statsvitenskap med støtte- emner i samfunnsøkonomi og 40-gruppe i filosofi. Men det spørs om det noensinne dukker opp tre professorer i ett og samme rom. Det får være forbeholdt dem med penger i England og dem med toppkarakterer i Norge.

Les også: En del av skjorten, en del av meg