Ikke tillatt reklamekampanje

Nettbokhandelen Bokkilden spurte ikke om tillatelse fra Universitetet før de gjennomførte en geriljapreget reklamekampanje. – Dette er helt hinsides, sier informasjonsdirektør Helge Kjøllesdal.

Publisert Sist oppdatert

– Vi regnet ikke med at vi ville fått tillatelse om vi hadde spurt i forkant, innrømmer markedssjef hos Bokkilden Vibeke Vestgård

Ved semesterstart satset nettbokhandelen Bokkilden på en såkalt geriljakampanje rettet mot mellom 30 og 40 læresteder, der militærkledde studenter klistret opp reklame for bokhandelen, blant annet på Blindern.

– Sier ikke det at dere blåser i forskriftene noe om manglende respekt for studentene?

– Nå ønsker jeg å avslutte denne samtalen, sier Vestgård.

Ikke tillatt

Den landsomfattende kampanjen varte i rundt to uker. Reklamebyrået Leo Burnett ID utformet kampanjen for Bokkilden, og deres konsulent Per Øyvind Bang legger ikke skjul på at han visste at dette ikke var tillatt.

– Ja, du kan kanskje se på det som en ulovlig aktivitet. Men det viktigste for oss var å få frem at bøkene er billigere. Man kan jo si at målet helliger middelet. Dette ligger i gråsonen, og vi visste at det ville komme reaksjoner, sier Bang.

– Ville dere for eksempel gjort det samme ved en ungdomsskole?

– Der gjelder helt andre rammebetingelser, så det ville ha blitt en helt annen kampanje, legger han til.

– Hvordan tror du det ville sett ut på campus dersom absolutt alle bedrifter og foreninger hang opp sin informasjon som det passet dem, uten tillatelse?

– Det tror jeg ville sett glorete ut, innrømmer Bang.

Frekt

Informasjonsdirektør Helge Kjøllesdal ved UiO reagerer på fremgangsmåten.

– Dette er helt hinsides. Universitetet ikke er en arena for kommersielle rampestreker. Vi ønsker ikke at studenter og ansatte skal snuble i all verdens markedsfremstøt. Heller ikke på offentlige steder er det lov å henge opp hva som helst, og her er det enda strengere. Når vi likevel til dels går inn for en kommersialisering, skal vi selv legge premissene, slår Kjøllesdal fast.

Han synes det er drøyt at de som står bak Bokkildens kampanje gjennomførte den, til tross for at de visste at det ikke var tillatt.

– Dette vitner om en markedsføringsstrategi jeg trodde vi var ferdige med forlengst. Folk som gjør slike ting kan ikke regne med å samarbeide med Universitetet senere, poengterer Kjøllesdal.

Mangler sanksjoner

– Teknisk sjef Trygve Sogn forklarer at det som godkjennes av reklame helst skal være studentrelatert, og at det bør gå gjennom studentorganisasjonene.

– Fremgangsmåten er direkte frekk. Og jeg tror Vestgård hos Bokkilden har helt rett i at hun ikke ville ha fått noen tillatelse fra oss til å gjennomføre kampanjen, sier han.

Men det er ikke mye Universitetet kan gjøre for å stoppe slike kampanjer. Brudd på forskriftene fører ikke til spesielle sanksjoner.

– Hvis det er et grovt tilfelle, kan det hende at vi må sende ut et brev, men dette vurderer vi i hvert enkelt tilfelle, sier teknisk sjef Trygve Sogn.

– Dersom dette griper om seg må vi virkelig drøfte hva vi skal gjøre med problemet, konkluderer Kjøllesdal.

Powered by Labrador CMS