
Krever levekårsundersøkelse
– Så lenge vi ikke vet hvordan studentene har det, er det umulig å forme høyere utdanning i Norge, sier leder i Studentenes Landsforbund Johannes Fjose Berg.
Så viktig mener Studentenes Landsforbund (StL) det er å få i gang en levekårsundersøkelse, at de selv har engasjert Statistisk Sentralbyrå (SSB) til å gjøre foranalysen til et slikt arbeid.
– Dette er egentlig departementets oppgave, men siden de ikke gjør det, har vi brukt omtrent 150 000 kroner på denne foranalysen, sier Johannes Fjose Berg.
Turbulent periode
Avdelingsdirektør Rolf Larsen i Utdanningsdepartementet er enig med Fjose Berg i at det er viktig med en levekårsundersøkelse, men ikke ennå.
– Det har liten hensikt å gjennomføre en slik undersøkelse midt i den mest turbulente perioden av innføringen av kvalitetsreformen, sier Larsen, som tror en ny undersøkelse vil være aktuelt i 2004.
– Det henger jo ikke på greip! Litt av poenget er nettopp av vi skal kunne sammenligne hvordan studietilværelsen er før og etter kvalitetsreformen, og da må vi selvfølgelig ha et sammenligningsgrunnlag, sier Fjose Berg, som mener arbeidet med en ny levekårsundersøkelse helst burde vært påbegynt like etter den forrige, som kom i 1998.
Han poengterer at materialet i den forrige undersøkelsen nå er for gammelt, siden det ble samlet inn i 1994-95.
Student i sentrum
Ifølge løftene i kvalitetsreformen skal «studenten stå i sentrum».
– Det er helt meningsløst å love noe sånt så lenge man ikke vet hvordan studentene har det. Vi vet ikke en gang hvem de er, siden studentbegrepet varierer i de forskjellige statistikkene, sier Fjose Berg.