
Lang ventetid hos Helsetjenesten
På de verste dagene kan en risikere å stå en halvtime i telefonkø hos Helsetjenesten. Gjennomsnittlig ventetid er fem minutter.
– Vi har vært klar over at ventetiden på telefon var noe høy, og nå har vi klare tall som sier det. Vi kan gjøre så god jobb vi vil, men det hjelper jo ikke hvis folk ikke får tak i oss, sier administrerende overlege ved Helsetjenesten Cecilie Daae.
I forbindelse med Pastil, et prosjekt Helsetjenesten gjennomfører for å bedre pasienttilgjengeligheten, har en forundersøkelse gjort det klart at ventetiden i telefon er svært høy.
Omorganisering på gang
Daae mener problemet delvis går på ressurser, men også intern organisasjon.
– Pastil-prosjektet er jo satt i gang for å bedre tilgjengeligheten. Vi jobber med flere forslag for å bedre den, og de ansatte kommer med mange gode ideer, forteller Daae.
Fra 1. april omorganiserer Helsetjenesten slik at enda en halv legestilling tar imot akutte henvendelser. Daae håper dette også vil minke presset på telefonen. Rutiner skal også forenkles slik at pasientene slipper å gå unødig innom skranken mellom for eksempel prøvetaking og legekonsultasjon. I tillegg vil det bli enklere system for de som får tilsendt rekvisisjoner på blodprøver i posten.
Store variasjoner
Undersøkelsen viser også at ventetiden varierer mye fra dag til dag.
– Disse utslagene viser at vi er veldig sårbare, og det går delvis på bemanning.
Tallene viser at det er kortest ventetid på formiddagen fra klokken 09.30 til 10.30. Lengst er det ved åpning om morgenen, og i perioden mellom klokken 13.30 og 15.30. Daae presiserer at det ikke er noe ventetid på øyeblikkelig hjelp-linjen.
Den samme forundersøkelsen viser at de ansatte opplever stort tempo og arbeidspress. Men Daae tror ikke de ansatte mistrives.
– SiOs nylig gjennomførte medarbeiderundersøkelse viser at folk trives her, spesielt på grunn av at de liker godt å jobbe med studenter, sier hun.