.. men studentene vil lære mer
– Arkitekter får for dårlig undervisning i enøk, viser en ny doktorgrad. Rektor ved Arkitekthøgskolen avviser kritikken.
Vinterens energikrise og skyhøye strømpriser gjør at alle er opptatt av å spare på strømmen. Men arkitekter blir i liten grad opplært i energiøkonomisering (enøk). Det er konklusjonen til dr. polit. Marianne Ryghaug ved NTNU, som har skrevet doktoravhandling om arkitekters anstrengte forhold til energisparing og bærekraftighet.
– Utdanningssystemet har mye av skylden disse oppfatningene. Mange av dagens arkitekter har ikke lært noe om strømsparing i det hele tatt, sier Ryghaug til Teknisk Ukeblad.
Til Universitas legger hun til at hun tror dagens arkitektstudenter får mer undervisning i dette, og sikter særlig til arkitektutdaninngen ved NTNU i Trondheim. For fire år siden innførte de obligatorisk undervisning om bærekraftig utvikling i løpet av de tre første studieårene. I dette inngår 10-15 timers undervisning om enøk. Pådriver var professor Anne Grete Hestnes, som er veldig opptatt av å få arkitektene til å tenke på strømsparing.
– 40 prosent av energibruken i Norge går til bygninger, og det er klart det er mye som kan spares inn her. Sånn sett er det en fordel med høye strømpriser, for da blir det mer fokus på energiøkonomisering, sier Hestnes.
– Hvordan er utdanningen i Trondheim sammenlignet med den i Oslo?
– Jeg er usikker på om de har nok fokus på dette ved Arkitekthøgskolen i Oslo, sier Hestnes.
Lærer lite om enøk
Universitas tok turen innom Arkitekthøgskolen, og snakket med to tilfeldige studenter i kantina. Ifølge disse har man ikke like mye obligatorisk undervisning i strømsparing her som ved NTNU.
– Vi lærte ingenting om enøk de to første årene, som er de årene med felles, obligatorisk undervisning, sier Kathrine Nyhus, som studerer ved skolen på femte året.
– Det hadde nok ikke vært så dumt å få en introduksjon til slike temaer, sier studievenninnen Kristine Wessel.
De peker begge på at bærekraftighet ofte er et kriterium ved konkurranser senere i studiet. De vet også at man på valgfag i byggteknologi kan få undervisning i enøk.
– Men man diskuterer ikke slike spørsmål ved noen andre institutter, sier Nyhus.
– Har dere noen gang tenkt på enøk når dere har laget modeller?
– Nei, sier Nyhus kontant.
– Nei, nesten ikke. Og hvis diskusjonen om miljø kommer, er det nesten alltid når prosjektet er så godt som ferdig, sier Wessel.
Leder i studentutvalget ved Arkitekthøgskolen Torbjørn Hansen er i større grad fornøyd med undervisningen i dag.
– Systemet er litt tungrodd og konservativt. Men enøk-tenkning er på vei inn, selv om det kanskje ikke går fort nok, sier Hansen.
Avviser kritikken
Rektor ved Arkitekthøgskolen i Oslo Karl-Otto Ellefsen er ikke enig i at det er for lite fokus på energisparing ved skolen.
– Vi har jobbet med dette i fem år, og har blant annet opprettet et eget professorat i energiøknomisering. Vi har undervisning i disse temaene både i den obligatoriske delen av pensum og gjennom ulike valgfag, sier Ellefsen.
– Hvordan kan studentene da mene at det er for lite fokus på dette i undervisningen?
– Deres oppfatning er feilaktig, men det vil alltid være litt variabelt hva man får ut av undervisningen, sier Ellefsen.
– Tyder ikke dette på at budskapet ikke når gjennom?
– Jeg mener vi har tilstrekkelig fokus på dette i undervisningen i dag. Men det er klart, vi jobber hele tiden for å bli bedre, sier Ellfsen.