Glede:- Å se en person som er lei seg, redd eller skremt bli glad igjen er en utrolig god følelse, som jeg nesten ble helt avhengig av. Vi jobbet gjerne til klokka tre på natten, sier Mohsan Raja.

Ikke den snilleste gutten i klassen

Fjorårets «osloborger» skulle gjerne gjort mye annerledes. Blant annet fullført skolegangen.

Hvem: Mohsan Raja

• Hva: Hoppet av videregående
  • Når: På starten av 2000-tallet
  • Aktuell med: Fjorårets osloborger

– Vi tar gratis utdannelse for gitt i Norge. Det er jeg et bevis på, ler Mohsan Raja (31), født i Pakistan, oppvokst i Oslo.

– Jeg ble kasta ut i fjerde klasse og byttet skole flere ganger, sier Mohsan, som innrømmer at han ikke var den snilleste eleven på skolen. Da han ble 14 flyttet han til besteforeldrene i landsbyen Karyala i Pakistan for å få miljøforandring og gå på skole der.

– Lærerne ga oss juling hele tiden. Også hadde jeg problemer med å lese urdu. Men etter en mye juling og pugging lærte jeg til slutt språket, ler Mohsan.

Høsten 2015 havnet Mohsan på alles lepper. Med flyktningstrømmen til Norge, og lidelsene og kaoset det medførte, kjente han et behov for å gjøre noe. I 87 dager og netter jobbet Mohsan og andre frivillige med å hjelpe flyktninger som nettopp hadde kommet til Oslo. Aftenposten kåret han derfor til «årets osloborger».

– Å se en person som er lei seg, redd eller skremt bli glad igjen er en utrolig god følelse, som jeg nesten ble helt avhengig av. Vi jobbet gjerne til klokka tre på natten. Til slutt var jeg så sliten at jeg begynte å gråte, sier Mohsan.

Kort tid etter all heder og ære fant mediene raskt ut om Mohsans fortid. På Facebook hadde han skrevet nedsettende om homofili og poserte på bilder med pistol. Mellom 2000- 2010 ble han straffedømt flere ganger for narkotikakriminalitet og vold. Heksejakten var et faktum.

– Jeg prøvde å være åpen til alle journalistene som ringte meg. Det var et hardt kjør og til slutt ble jeg veldig lei meg. Motivasjonen fikk seg en knekk, og jeg mistet lysten til å gjøre frivillig arbeid igjen.

Mohsan mottok også hatmeldinger og kjente stemmer krevde at prisen gikk til noen andre. Mediekjøret gikk også utover familien, forteller Mohsan.

– Jeg levde et liv jeg ikke er stolt over. Men å holde meg ansvarlig i dag for det livet jeg levde da, føles feil. Folk forandrer seg.

Nå prøver han å legge fortiden bak seg. Men det er mye han skulle gjort annerledes. Særlig skulle han fullført videregående.

Barna mine skal ikke få gjøre samme feil som meg»

Mohsan Raja (31), kåret til årets osloborger i 2015

– Da kunne jeg for eksempel studert på BI. Mitt råd til unge som tenker på å droppe ut er å bite tenna sammen. Det lønner seg alltid. Jeg angrer på at jeg ikke fullførte skolen i dag. Barna mine skal ikke få gjøre samme feil som meg.

Osloborgeren har alltid hatt mange jern i ilden. Nå er han nyansatt som salgskonsulent og allerede beste selger på huset. Om noen måneder skal han starte ny hjelpeorganisasjon og tar med seg erfaringen fra flyktningstrømmen i høst.

– Vi skal være der for de som faller utenfor. Uteliggere, fattige, flyktninger og rusmisbrukere som trenger ekstra hjelp. Først og fremst i Norge, men forhåpentligvis senere i utlandet også.