
Fanget av sosiologi
HVEM: Tora Aasland, SV- politiker og statsråd.
STUDERTE: Hovedfag i sosiologi.
NÅR: 1965-1973.
AKTUELL MED: Nyutnevnt forsknings- og høyere utdanningsminister.
For knappe to måneder siden ble Tora Aasland statsråd i Kunnskapsdepartementet, etter at kunnskapsminister Øystein Djupedal gikk av. Den nye ministeren, som har ansvar for høyere utdanning og forskning, har selv flere år med universitetsstudier og forskningsarbeid å vise til.
Aasland ble ferdig cand.sociol. i 1973, og jobbet deretter ved Institutt for samfunnsforskning i syv år. Hun husker studietiden på 60- og 70-tallet som en vital periode med et sterkt politisk engasjement blant studentene.
– På Blindern var det ofte demonstrasjoner og politiske arrangementer, hvor studentene ga uttrykk for meningene sine. Diskusjonene om universitetssystemet gikk hett for seg. Selv kunne jeg ikke involvere meg så mye i disse aktivitetene, for jeg hadde så mye annet å ta ansvar for, sier Aasland.
Hun giftet seg som 23-åring i 1965, det samme året som hun begynte å studere på Blindern. Siden kom de tre barna hennes som perler på en snor.
– Barna våre ble født i 1966, 1968 og 1970. Den mellomste er med andre ord for ekte sekstiåtter å regne, forteller Aasland leende.
Livet som småbarnsmor og student var en krevende kombinasjon. Aasland fikk ikke tid til så mye annet enn barnepass og lesing.
– Jeg måtte innrette studiene mine på andre måter, og leste ofte hjemme. Enkelte av venninnene og naboene mine hadde dugnad på å passe hverandres barn så andre mødre kunne gå på forelesninger. Vi bodde på Nesodden mens jeg studerte, så reisen til Blindern var relativt lang. Derfor var jeg ikke innom universitetet daglig, sier hun.
Før hun ble sosiologistudent på universitetet, tok Aasland eksamen ved Norske kvinners nasjonalråds sosialskole.
– Etter å ha arbeidet i praksis som sosionom var det en fin overgang for meg å ta fatt på teoretisk arbeid. Sosiologiutdanningen er noe av det lureste jeg har investert i. Kunnskap om analysetenkning og samfunnsvitenskapelig kompetanse har kommet godt med, sier Aasland.
Hun ser tilbake på undervisningen som stimulerende, og husker blant annet Vilhelm Aubert som en dyktig professor. Hovedoppgaven hennes omhandlet velferd og forbruk, og Aasland fikk bruke materiale fra Statistisk sentralbyrås levekårsundersøkelse.
– Materialet ga meg et veldig godt utgangspunkt, og jeg brukte ikke mer enn ett års tid på å fullføre oppgaven. Med tanke på min situasjon var jeg en flittig student. Jeg ble fanget inn av sosiologifaget, sier hun.
Aaslands hang til teoretisk arbeid førte til at hun ble ansatt ved Institutt for samfunnsforskning etter å ha fullført studiene. Der ble hun i syv år, og fikk samtidig tid til å begynne med politikk i praksis. Først som kommunepolitiker, for så ti år senere å bli innvalgt på Stortinget.