
Bart for bevissthet
Gutta på Handelshøyskolen BI har gjort seg klare – kalenderen viser straks Movember.


– Bart er kult! Jeg er med på Movember fordi det støtter en god sak, men akkurat nå er det mest gøy at alle ser skikkelig barnslige ut, sier den nybarberte BI-studenten Marius Mår.
Det hersker liten tvil om at bartefeberen har nådd BI. Det lukter barberskum allerede før Universitas har entret inngangen.

– Dette er kjempegøy, men også en unik mulighet til å skape engasjement rundt en god sak, sier Thomas Borge, kaptein på Handelshøyskolen BIs Movember-lag, og sikter til kreftaksjonen som foregår i november hvert år (se faktaboks).
Som deltaker i Movember er regel nummer én å starte med et nybarbert ansikt.
For å klargjøre de mannlige studentene på Handelshøyskolen BI, ble det derfor arrangert en shave down på torsdag.
Gilette stilte med høvler, blader og skum – alt man behøver for en god, gammeldags barbering.
Bart, biff og Bernays
– På BI engasjerte vi oss under Movember i fjor også, og fikk mye oppmerksomhet. Blant annet fikk vi en mail fra et Movemberlag i England som kom med ideer til hvordan vi kunne skape et enda større engasjement rundt kampanjen, sier kaptein Borge.
BIs største Movemberlag består av en gjeng PR-studenter. Edward Bernays, bedre kjent som PR-ens far, har utvilsomt spilt en rolle i det kreative lagnavnet Biff & Bernays.
– Det nærmer seg eksamenstid, så bartesamlingen blir et litt «på siden-prosjekt». Men vi skal prøve å holde noen kåringer, blant annet for beste bart, sier Thomas Borge, som også er en ivrig deltager Biff & Bernays.
– Nå er det bartefeber
– De siste årene har norske menn samlet seg i en slags bartebevegelse, sier kampanjekoordinator i Movember Norge, Fredrik Bjørlo.
I fjor samlet de inn 4,9 millioner kroner i Norge, noe de håper å overgå i år.
Derfor ønsker de å engasjere flere gjennom det de kaller «Studentbarten» – en oppfordring til mannlige studenter om å gå sammen i kampen mot kreft.
– Movember er veldig populært ved universiteter og høyskoler i land som Australia og Canada, der studentene i fellesskap engasjerer seg, sier Bjørlo.
– Vi håper mange studenter i Norge vil følge eksemplene der ved å danne Movember-lag, ha felles shave downs eller feire når måneden er over, sier Fredrik Bjørlo, og nevner flere ganger at det i Norge nå er bartfeber.
På hjemmesidene til Movember Norge kan man registrere seg, og konkurrere mot andre studentlag.
For eksempel er Norsk Studentorganisasjon (NSO) allerede med på kampanjen, og går under navnet «Den nasjonale studentbarten». Organisasjonens logo har for øvrig fått en oppfrisking i form av en bart.
Tre gutter på BI
1.Har du barbert deg i dag?
2.Skal du være med på Movember? Hvorfor/hvorfor ikke?
Aleksander Melgalvis
1. Ja, jeg barberte meg nå nettopp.
2. Ja, det skal jeg. Det er for en god sak. Folk gir penger, og det er bra for kreftforskningen.
Henrik Utby
1. Nei, det har jeg ikke.
2. Nei. Eller, jeg har ikke tenkt over det. Hva er det, egentlig? Noe med bart og sånn?
Erling Magnus Moland
1. Eh, ja.
2. Nei, skjegget klør så fælt når det vokser ut, så det må jeg barbere. Er det bare barten man må beholde? Ja, men, da er jeg med!