Glattbarbert: Et av herretoalettene i første etasje på BI var okkupert av Movember. Nikolay Henriksen benyttet anledningen til å barbere seg.

Bart for bevissthet

Gutta på Handelshøyskolen BI har gjort seg klare – kalenderen viser straks Movember.

Publisert Sist oppdatert
En guttegreie: Ikke alle som gikk inn på herretoalettene visste hva de gikk til, tross skiltingen. Noen snudde i døra da de så hvor fullt (av barberskum) rommet var, andre tok like så godt opp høvelen.
Klar, ferdig, shave! Alle vaskene stod klare til dyst, med barberskum og høvel sponset av Gilette, som for øvrig var til stede representert av en PR-arbeider.

Movember

  • Navnet Movember er en blanding av ordet «mo» (australsk slang for moustache) og november.
  • Barten er aksjonens symbol. Ved å la den gro uhemmet gjennom hele november, skal menn øke bevissthet rundt prostata- og testikkelkreft, og samle inn penger til forskning på dette.
  • Aksjonen startet med The Movember Foundation i Australia i 2004, og har senere spredt seg til Afrika, Nord-Amerika og Europa.
  • Movember Norge ble startet i 2011, og samarbeider med Kreftforeningen. Etter hver årlige kampanje går 70 % av overskuddet til forskning på testikkel- og prostatakreft.
  • Dette er Movemberreglene:
  • «1.Alle Mo Bros som registrerer seg på movember.com må starte 1. Movember med et glattbarbert ansikt»
  • «2.I hele Movember må alle Mo Bros la barten gro og pleie den godt»
  • «3.Barten må ikke vokse sammen med kinnskjegget ditt. Da blir det et skjegg.»
  • «4.Tuppene av barten må ikke vokse ned til haken. Da kalles det nemlig bukkeskjegg.»
  • «5.Alle Mo Bros skal være ekte gentlemen.»

– Bart er kult! Jeg er med på Movember fordi det støtter en god sak, men akkurat nå er det mest gøy at alle ser skikkelig barnslige ut, sier den nybarberte BI-studenten Marius Mår.

Det hersker liten tvil om at bartefeberen har nådd BI. Det lukter barberskum allerede før Universitas har entret inngangen.

Fresh captain: – Dette er kjempegøy, sier Thomas Borge, kaptein på Handelshøyskolen BIs Movember-lag. For øvrig nybarbert.

– Dette er kjempegøy, men også en unik mulighet til å skape engasjement rundt en god sak, sier Thomas Borge, kaptein på Handelshøyskolen BIs Movember-lag, og sikter til kreftaksjonen som foregår i november hvert år (se faktaboks).

Som deltaker i Movember er regel nummer én å starte med et nybarbert ansikt.

For å klargjøre de mannlige studentene på Handelshøyskolen BI, ble det derfor arrangert en shave down på torsdag.

Gilette stilte med høvler, blader og skum – alt man behøver for en god, gammeldags barbering.

Bart, biff og Bernays

– På BI engasjerte vi oss under Movember i fjor også, og fikk mye oppmerksomhet. Blant annet fikk vi en mail fra et Movemberlag i England som kom med ideer til hvordan vi kunne skape et enda større engasjement rundt kampanjen, sier kaptein Borge.

BIs største Movemberlag består av en gjeng PR-studenter. Edward Bernays, bedre kjent som PR-ens far, har utvilsomt spilt en rolle i det kreative lagnavnet Biff & Bernays.

– Det nærmer seg eksamenstid, så bartesamlingen blir et litt «på siden-prosjekt». Men vi skal prøve å holde noen kåringer, blant annet for beste bart, sier Thomas Borge, som også er en ivrig deltager Biff & Bernays.

– Nå er det bartefeber

– De siste årene har norske menn samlet seg i en slags bartebevegelse, sier kampanjekoordinator i Movember Norge, Fredrik Bjørlo.

I fjor samlet de inn 4,9 millioner kroner i Norge, noe de håper å overgå i år.

Derfor ønsker de å engasjere flere gjennom det de kaller «Studentbarten» – en oppfordring til mannlige studenter om å gå sammen i kampen mot kreft.

– Movember er veldig populært ved universiteter og høyskoler i land som Australia og Canada, der studentene i fellesskap engasjerer seg, sier Bjørlo.

– Vi håper mange studenter i Norge vil følge eksemplene der ved å danne Movember-lag, ha felles shave downs eller feire når måneden er over, sier Fredrik Bjørlo, og nevner flere ganger at det i Norge nå er bartfeber.

På hjemmesidene til Movember Norge kan man registrere seg, og konkurrere mot andre studentlag.

For eksempel er Norsk Studentorganisasjon (NSO) allerede med på kampanjen, og går under navnet «Den nasjonale studentbarten». Organisasjonens logo har for øvrig fått en oppfrisking i form av en bart.

Tre gutter på BI

1.Har du barbert deg i dag?

2.Skal du være med på Movember? Hvorfor/hvorfor ikke?

Aleksander Melgalvis

1. Ja, jeg barberte meg nå nettopp.

2. Ja, det skal jeg. Det er for en god sak. Folk gir penger, og det er bra for kreftforskningen.

Henrik Utby

1. Nei, det har jeg ikke.

2. Nei. Eller, jeg har ikke tenkt over det. Hva er det, egentlig? Noe med bart og sånn?

Erling Magnus Moland

1. Eh, ja.

2. Nei, skjegget klør så fælt når det vokser ut, så det må jeg barbere. Er det bare barten man må beholde? Ja, men, da er jeg med!

Powered by Labrador CMS