Delikat
I Frankrike er snegler en delikatesse. I Kina regnes hunder for en
delikatesse. Og slanger. Mange steder utenfor Festung Europa spiser de både
biller, larver og insekter med mer enn fornøyde miner. Så leser vi
reiseskildringer, eller ser på Travel Channel, og får høre at ved
Popocatepetls fot spiser Quiatij-indianerne de rareste ting. Og kaller det
delikatesser.
Er fenalår en delikatesse? Eller flatbrød? Mormors köttbullar med posesaus? Kanskje. Men bare så lenge det har et snev av eksotisme eller uhygge over seg. Det typiske eksemplet på en delikatesse er noe de andre har: for en
franskmann er ikke snegler en delikatesse mer enn brunost er det for en
nordmann.
«De synes det er en delikatesse,» sier vi og hutrer av fascinert
avsky. De spiser larver uten å vri seg i vemmelser. Huu!
Reiseskildringer fra Norge trekker gjerne frem smalahove som en norsk
delikatesse. For de stakkars, utsultede bøndene som først begynte med denne
skikken var det vel mer sult enn feinschmeckeri som var drivfjæren.
Det er ikke før smalahove ikke er spist at det blir noe eksotisk, noe
gourmeter vil lengte etter å sette tennene i. Først da blir det en
delikatesse og først da vil eldre damer med altfor mye fritid og penger
hvine av fryd ved synet av døde saueøyne.
Men det betyr også at ingen synes noe som helst av sin egen mat er en
delikatesse. Om trøfler hadde vært poteter og omvendt, hadde ikke potetene
vært delikatessen da?
Og dermed lyver alle som påstår at noen kaller noe for en delikatesse. Det
er først når B kommer til A-land at A-mat blir til den eksotiske
delikatessen det senere presenteres som i B-land.
Hunder er ikke en delikatesse i Kina. Det er mat.