RUSHTRAFIKK: Mens resten av trafikken står, kan du suse forbi med elbil i kollektivfeltet.

Elektrisk autofili

Drar man damer med el-bil? Sjekking, råning, kræsj og råkjøring er noe av det som ble testet da Universitas satte Blinderns nye miljødoninger på prøve.

Publisert Sist oppdatert
HEVET OVER LOVEN?: Snuten ser ikke ut til å bry seg nevneverdig om ulovlig parkering med elbil.
SJEKKING: Av en eller annen grunn lot ikke damene seg nevneverdig imponere av gliset ved Blindern T-banestasjon.
LYSEBLÅTT FARTSVIDUNDER: Elbilen klarer 0-60 på 7,9 sekunder, og 0-100 på fantastiske 20,6.
ROMSLIG: Hvor mange personer over 180 cm får plass? I en elbil kan du ta med deg seks lange venner på tur.

*El-bilene på Blindern:*

  • Selskapet MoveAbout har plassert fem el-biler til utleie på Blindern.
  • Ved å betale en månedsavgift på 100 kr har man mulighet til å leie bil for 100 kr i timen, 500 kr for en hel dag, eller 800 kr for en helg. Gratis månedsavgift de første tre månedene for studenter.
  • Bilen kan kjøre omtrent 180 km på fulladet batteri.
  • Lading tar omtrent 14 timer.
  • Topphastighet: Cirka 110 kilometer i timen.
  • Vekt: Rundt ett tonn.

I august dukket de opp ved campus for første gang. Små, lyseblå, reklamespekkede og miljøvennlige el-biler. Men hvilke kvaliteter har egentlig disse elektriske rabagastene? Universitas presenterer her resultatene av vår omfattende forbrukertest.

Lukeparkering

Simen:- Pass på bilen bak der.

Anders:- Det går fint, har god avstand.

To sekunder senere: Boink!

Lukeparkering er kanskje en av de største fordelene med å kjøre en liten og nett doning. Bilen har god svingradius, og meget god oversikt ut av det store bakvinduet. For alle andre enn Anders burde denne bilen være mulig å lukeparkere uten store problemer. På tross av et lite (og særdeles selvforskyldt) uhell, er det lite å utsette på mulighetene for lukeparkering.

Poeng: 5/6

Kjøreopplevelse

Motoren på el-bilen er så stille at man faktisk blir usikker på om bilen er i gang eller ikke. Kun når man begynner å nærme seg et tresifret tall på speedometeret lager den noe som er i nærheten av lyd, en tone som minner mer om en hylende tekanne enn en brølende machomotor.

Fordelene er derimot så mange at machofaktoren lett glemmes. Årsavgift? Nei. Bompenger? Niks. Kø? Glem det! Med el-bil slipper du å bekymre deg for alt de andre bensinslukende miljøsinkene i trafikken må slite med dag ut og dag inn.

Klokka viser rushtid, men kollektivfeltet er forbeholdt oss på E6 mot Gardermoen. Sammen med buss og taxi gliser vi bredt i vår lille doning, mens resten av trafikken står og stamper. Herlig!

Poeng: 4/6

Romslighet

Til tross for sine to seter byr bilen på overraskende god plass. Hele fem langbeinte venner på over 190 cm hver fikk vi med litt innsats stablet inn i bak. Totalt er det altså plass til sju godt voksne, og vips, så har man plutselig en liten minibuss til disposisjon.

Okay, helt lovlig er det kanskje ikke å kjøre med bagasjerommet fullt av gode venner. Men dersom man for eksempel skulle mangle et festlokale på en lørdag er dette et alle tiders alternativ, og som i et spleiselag vil koste godt under 100-lappen. Intimt blir det nok, men desto mer koselig utover kvelden! Poeng: 5/6

Sjekking

Som alle vet: Det er ingenting som drar mer damer enn en skikkelig tøff bil. Men hvilken effekt ville vårt lyseblå, elektriske fartsvindunder ha på damene?

Etter å ha kjørt Blinderns rånestripe (parkeringsplassen bak Fredrikke, 7-eleven og tilbake) flere ganger, valgte vi oss ut en strategisk plassering. På tvers i veien ved T-banestasjonen, hvor damene strømmer forbi i stim på vei til forelesning.

Det viser seg raskt at el-bilen ikke er en damemagnet, slik vi først trodde. Vi må regelrett huke tak i tilfeldig forbipasserende for å få et svar på teorien vår.

– Heller Porsche enn el-bil, mener vårt sjekkeobjekt, Bafrin Rahmani.

Man skulle kanskje tro at damene verdsatte de myke verdiene el-bilen representerer. Denne teorien viser seg å være feil. Er man heldig, oppfattes kanskje bilen som søt, omtrent som å gå med hund eller barnevogn.

Poeng: 2/6

Networking

Damene lar seg altså ikke umiddelbart imponere av karer i elektrisk bil, men til «male bonding» fungerer kjøretøyet utmerket.

RÅNEKOMPIS: Demian Christensen har også tøff elbil.

Demian Christensen fra Universitetet i Oslos parkavdeling kommer susende forbi i sin ombygde golf-el-bil av typen Melex, med fartssperre på 25 km/t. Vi legger oss på hjul, og får raskt kontakt med vår nye el-bil-rånekompis.

– Mange kommer bort og har spørsmål om bilen. Men det er desidert flest menn som viser interesse for den. Damer er ofte mye mer interessert i rosene jeg planter, forteller Demian.

Vi føler bondingen er svært bra med vår nye el-bilkamerat i parkavdelingen. El-bil er definitivt en god måte å drive nettverksbygging.

Poeng: 5/6

Totalvurdering

Det er ingen tvil om at el-bil er stas. Gode kjøreegenskaper og suverene fordeler på veien i forhold til bensinbiler er et stort pluss, men noen damemagnet er el-bilen definitivt ikke. Interessen for elektrisk bil virker å stå høyest blant menn, og bilen er en strålende icebreaker mellom mannfolk.

For øvrig kan eieren av en svart Volkswagen og gutta i utleieselskapet MoveAbout puste lettet ut: Lukeparkeringstesten førte verken til materielle skader eller personskader.

Poeng totalt: 4/6

Powered by Labrador CMS