FOTO: TV3/Odd-Steinar Tøllefsen

Fredsmegler i paradis

HVEM: Nina Svorkås (21) STUDERER: Rettsvitenskap ved Folkeuniversitetet i Trondheim NÅR: 2009- d.d.

Jeg fikk en del trening i å jobbe med mennesker inne på hotellet, der jeg flere ganger måtte trå til som fredsmegler. Jeg klarte nok å forhindre noen skader.

Nina Svorkås, jusstudent og Paradise Hotel-deltaker

AKTUELL SOM: Deltager i Paradise Hotel på TV3

– Jusstudenter er kverulanter som krangler mye på mange ting. Det gjør deltagerne på Paradise Hotel også, sier Nina Svorkås.

Blant salgskonsulenter, frisørlærlinger og nyopererte bryster ved bassengkanten i Mexico er jusstudenten en sjelden fugl. Det anses gjerne som ukonvensjonelt å bytte ut Norges lover med bikini og innspilling av skandale-TV.

– Hva tror du TV-deltagelsen vil ha å si for yrkesframtiden din?

– Jeg vurderte nøye om jeg burde bli med eller ikke. Det var studiene mine og framtidsplanene som gjorde meg mest i tvil før jeg tok avgjørelsen.

Svorkås regner med at blesten rundt Paradise Hotel-deltagelsen har lagt seg innen hun er ferdig utdannet om tre år.

– Men jeg er forberedt på at deltagelsen kan få konsekvenser for meg, sier hun.

Realitydeltageren mener at oppfatningen om at jusstudenter er tørre og kjedelige, bare er en myte.

– Hvor er det høyest partyfaktor – på Paradise Hotel eller blant jusstudentene i Trondheim?

– Selv tillater jeg meg å slå meg mer løs på fest med studievenner enn jeg gjorde på Paradise Hotel. Jeg holdt litt igjen på festingen fordi jeg visste det ville bli sendt på TV, forteller Svorkås.

Selv om planene for arbeidslivet ikke er 100 prosent spikret, vet jusstudinen omtrent hva hun kunne tenke seg for fremtiden.

– Jeg vil ikke støve ned på et kontor, jeg vil jobbe med mennesker. Jeg fikk jo en del trening i det inne på hotellet, der jeg flere ganger måtte trå til som fredsmegler. Riktignok med varierende hell. Men jeg klarte nok å forhindre noen skader, tror Svorkås.

Hun valgte jusstudiene fordi hun syns det er morsomt med lover og regler.

– Jeg visste da jeg begynte at dette er et hardt studium, og jeg hadde lyst til å utfordre meg selv litt.

For å spe på studielånet jobber Svorkås blant boller og brød hos Rosenborg bakeri i hjembyen.

– Jeg trives veldig godt i Trondheim, og ville ikke flytte fra byen for å studere. Jeg bor sammen med ei venninne fra studiet.

– Blir det mye bråk og tøys?

– Det kan gå hardt for seg i leiligheten, ja. Vi bor jo i byen. Men vi har ikke fått noen klager ennå, sier hun.

Fest og moro til tross. Svorkås vil ikke ha på seg å være useriøs.

– Jeg er en disiplinert student. Det er man nødt til å være dersom man skal gå jus. For meg er studiene det sentrale i hverdagen og det jeg bruker mest tid på.

– Like fullt, om du selv hadde havnet i rettslig knipe, ville du latt en tidligere Paradise Hotel-deltager forsvare deg?

– Jeg ser ikke problemet med det. At jeg har deltatt på Paradise Hotel sier ingenting om hvor flink jeg er på skolen og om hvor hardt jeg jobber.