Husk din kompetanse
Hovedoppgaven: En rambukk ved arbeidslivets porter.

Kyrre Tromm Lindvig (26) bruker sitt hovedfag i musikkvitenskap som døråpner i arbeidslivet. Hovedoppgaven handlet om hvordan musikk kan bære i seg et ideologisk budskap, med utgangspunkt i musikken til en Dirty Harry-film.
– Folk spurte meg hva jeg kunne bruke hovedfaget til, sier Tromm Lindvig.
Det skulle imidlertid vise seg at oppgaven hans kunne brukes til både dette og hint. Etter at han ble ferdig med hovedfaget søkte han på en deltidsstilling som journalist i nettmagasinet Ballade, og leverte hele hovedoppgaven som arbeidsprøve. Redaktør Arvid Skancke-Knutsen bekrefter at oppgaven til Tromm Lindvig var utslagsgivende for at han fikk jobben.
– Tromm Lindvigs tema var veldig spennende, og han hadde en del skarpe observasjoner om bruk av musikk i film. Det var nærmere 100 søkere til stillingen, og takket være oppgaven ble han en av dem vi noterte oss, sier Skancke-Knutsen.
Redaktør
Ved å vise til sin kompetanse fra hovedfaget har Tromm Lindvig også fått i oppdrag å være redaktør for filmmagasinet Zs temanummer om filmmusikk.
– Vi utgir fire temanummer i året, med forskjellige redaktører hver gang. Tromm Lindvigs hovedfag gjør at han vet hvem som er aktuelle innenfor fagområdet, og hva som finnes av litteratur, sier ansvarlig redaktør i Z Jon Iversen.
Tromm Lindvig tror det er mange som ikke ser alle mulighetene ved sine hovedfag.
– Firmaene løper ikke akkurat ned dørene hos folk for å få tak i humanister, og derfor må man klare å selge seg selv. Det handler om å fortelle folk at «dette kan jeg», sier han.
Catchy
– Mange akademikere glemmer at de i tillegg til å opparbeide seg spisskompetanse på et fagfelt også har lært å skrive, tenke ut problemstillinger og lese fagstoff kritisk, sier leder for Karrieresenteret Vidar Grøtta.
Han foreslår for studenter som vil bruke sin oppgave som billett til arbeidsmarkedet at de kan legge hovedoppgaven ut på Internett, samt sende pressemeldinger og ringe potensielle arbeidsgivere.
– Hvis man har en «catchy» problemstilling, kan man få PR på den. For eksempel hender det at radioprogrammer griper tak i interessante hovedoppgaver, sier Grøtta.