Iskalde idealister

Å starte egen bedrift er ikke lett. Gutta bak iBok.no fant en av sine hardeste motstandere i sur og kald vind.

Publisert Sist oppdatert

# Tjeneste for kjøp og salg av brukte skolebøker

# Ca 1500 bøker til salgs akkurat nå

Mikael Gjerding og Eirik Skeid, begge 22 år, studerer i henholdsvis Oslo og Trondheim. Men lang avstand hindrer dem ikke i lage et eget nettsted for salg av brukte skolebøker. I januar lanserte de siden iBok.no og stiftet firmaet Student Media.

– Dette er et idealistisk prosjekt. Vi skal ikke tjene noe penger på dette, forklarer Mikael.

Og det har de heller ikke gjort enda. Med et trangt budsjett er det begrenset hva de kan gjøre av markedsføring. For å få nettstedet kjent, må de ut i kald nordavind og støvete gater.

– Vi henger opp plakater og deler ut flyers. Det er det mest effektive vi har råd til. I dag er det sinnsykt kaldt, så det er litt verre en vanlig, snufser Eirik mens noen blåfrosne fingre fortvilt prøver å få en teipbit til å sitte på en knudrete trestamme.

Ribbe og brukte bøker

I fjor høst fikk de en ide om å lage en gratistjeneste for studenter som var lei av å tråle oppslagstavler på jakt etter billig, innbundet kunnskap. Med frist til neste semesterstart og lite netterfaring satte de i gang:

– Å lage ibok.no tok hele juleferien. Det ble åttetimers dager foran PC’en med mye programmering, så det ble rimelig asosialt. Jeg har jobbet litt med nettdesign før, men det var med salg av radiatorer og sånn, sier Eirik.

Nettsiden de lager skal finansieres med reklame, men foreløpig har ingen meldt særlig interesse for å annonsere på siden deres.

– Selv om vi har reklame på siden vår, kan dette aldri bli lønnsomt. Vi har et marked cirka to uker i året, nemlig ved hver semesterstart. Men vi trenger penger for dekke utgifter til for eksempel flyers og nettdomene, sier Mikael mens hendene søker ly for kulda i bukselommene.

I ly hos konkurrenten

På Adamstuen blir bilrutene kledd med blå flyers fra iBok. Og hva er vel mer naturlig for to bokselgere enn å gå innom et av områdets mange antikvariater for å få litt varme?

– Nettsider er ingenting, du må kunne ta på bøkene!, utbryter en kunde.

Det er ikke bare gammel vane og den kalde vinden som kjemper imot de to nettgründerne. Ikke alle er like interessert i at det skal være et marked for brukte bøker.

– Forlagene er skeptiske til oss. Det er jo en grunn til at mange skolebøker blir revidert hvert år. Slik selger de mer bøker ved at pensum hele tiden består av nye bøker, sier Eirik.

Mikael er rask til å utdype:

– Her har jo også professorene sterke interesser. De vil selge mest mulig av bøkene sine, så de oppfatter et bruktmarked lite gunstig, sier han og tenker seg litt om:

– men det var kanskje litt sterkt sagt?

Stor vil bli større

På tross av noen motbakker, har de to store ambisjoner for prosjektet sitt.

– Vi er i dag størst på brukte skolebøker, og målet er å bli en naturlig del av det å kjøpe og selge gammel pensumlitteratur, forteller Mikael.

I tillegg til å selge bøker ønsker de på sikt å formidle studenthybler og det de selv kaller «rot og skrot».

– Alt som er studentrelatert vil vi formidle salg av. Vi har fått 800 registrerte brukere på under to måneder, så dette går veien, sier Eirik entusiastisk.

Men noe økonomisk eventyr tror de det ikke blir, selv om målet om tjue tusen brukere blir nådd.

– Det viktigste er å gjøre noe for å bedre studenthverdagen.

Så foreløpig må Eiriks mormor fortsette å sponse bilen.

Powered by Labrador CMS