Kinesisk eggerør

Egg med hull i og snabelformete rørklaser. Kinesiske musikkinstrumenter er ikke som andre instrumenter.

Publisert

– Au! Der sprakk trommehinnen for godt.

Alle rykker forferdet bakover når den kinesiske musikeren He Yuan blåser i et snodig pipeinstrument kalt sheng. En skingrende, høy lyd støtes ut av instrumentet som består av en stor klase med rør. Yuan blåser inn i en åpning på noe som ikke er ulikt bestefars hørerør mens ansiktet forsvinner bak rørklasen.

– Jeg liker lyden, sier Yuan når vi spør ham om hvorfor han valgte å begynne å spille dette instrumentet.

Yuan er på norgesbesøk sammen med sine fem kolleger i The Ensemble of Traditional Music of the China Film Philharmonic. Besøket er en del av en konsertturné. Nå er de på Musikkhøgskolen for å presentere tradisjonelle kinesiske musikkinstrumenter.

– Man må ta i bruk flere forskjellige teknikker for å skape lyd, forklarer Yuan og viser hvordan han kan variere mellom å spille bare en tone og flere toner på en gang.

Vi tar enda noen skritt bakover.

– Er det vanlig å ha med en sheng i et kinesisk orkester?

– Sheng er faktisk helt uunnværlig i et hvert orkester, svarer Li Chunyong, lederen for gruppen.

Han forteller at sheng finnes i forskjellige stemmer og at bassen er kjempestor og består av 36 rør.

Spiller på et egg

Filmfilharmonien har eksistert siden 1949 og har spilt inn musikk til mer enn 2000 filmer. Tradisjonell kinesisk musikk er deres spesialitet.

– Det tar lang tid å bli god. Jeg var seks år da jeg begynte å spille, og jeg strever fortsatt med å oppnå perfeksjon, sier Yuan som nå er 24 år gammel.

– Det er ikke så populært å spille sheng som andre instrumenter. Folk kjenner ikke like godt til det instrumentet som fløyten, for eksempel, sier Yuan.

Plutselig stikker tolken vår av. Rådville blir vi stående å stirre dumt på Yuan.

– He, he! ... eh ...

Stillhet.

Heldigvis tar Yuan grep og henter tolken tilbake. Nå får vi vite at Yuan faktisk spiller hele seks forskjellige instrumenter. En av spesialitetene er et stort egg ved navn xun.

– Det er ikke så vanskelig å spille på en xun, sier han og demonstrerer ved å blåse inn i en åpning.

Egget produserer lange, ulende, men velklingende og luftige toner.

På slutten stemmer orkesteret i med sangen «Joyfulness», og vi får det bevist at sheng faktisk kan brukes i samspill. Men mens kollegenes strengeinstrumenter produserer vakker klimpring ut av femtoneskalaen, skurrer det skjeve skrik ut av de 24 rørene i Yuans tenorsheng.

– Spiller dere noe jazz, eller? roper en av tilskuerne i salen.

Da ler kineserne.

Powered by Labrador CMS