
Lekseprogram vant nerdecup
Kyllingsuppe, housemusikk og dataprogrammer. Det er klart for Imagine Cup.

– Og her kan læreren registrere anmerkninger, og merke av hvem som har fravær og hvem som har møtt opp til timen.
Jarl Erik Schmidt forklarer engasjert, og viser på skjermen hvordan software- programmet «TeacherPad» fungerer. Sammen med lagkamerat og medstudent på Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Owe Jørgensen, har han vært med og skape dataprogrammet, som er deres bidrag til Imagine Cup, en konkurranse i programmering, altså kunsten å lage dataprogrammer. Konkurransen er arrangert av Microsoft, og i dag skal det avgjøres hvilket av bidragene som skal representere Norge i den internasjonale finalen i Sør-Korea. Fire lag kjemper om å gå videre, og nå står de på sine respektive stands og presenterer programmene sine til nysgjerrige elever og jurymedlemmer.
Vestibylen i informatikkbygget på Blindern er full av folk som har møtt opp for å få med seg konkurransen, og som for anledningen har fått utdelt sørkoreansk mat. Dempet housemusikk spilles i bakgrunnen, og en eim av kyllingsuppe ligger i luften.
– Man får masse input her, og i tillegg er det jo veldig gøy, forteller Owe om konkurransen.
På spørsmål om hvem som er den største konkurrenten, skuler de skeptisk over på nabostanden.
– Tja, det er jo en liten intern konkurranse med det andre laget fra NTNU, smiler Jarl Erik.
Teori i praksis
Oppgaven er å lage et dataprogram som kan gjøre utdanning enklere. I år er det påmeldt mer enn 240 deltakere i Norge, en femdobling fra fjoråret.
Av de fire lagene som har nådd finalen er to fra NTNU, ett fra Universitetet i Oslo og ett fra Norges informasjonstekniske høgskole (NITH).
– Denne konkurransen gir studentene muligheten til å skape noe, og til å bruke teorien de har lært på skolen i praksis, sier Knut Aasrud, administrerende direktør i Microsoft Norge.

Det er tidligere nærings- og handelsminister Børge Brende (H) enig i. Han skal dele ut diplomer til vinnerlaget, og synes slike arrangementer er viktige.
– Her lærer studentene litt om hvordan det er i arbeidslivet, mener han.
Leksehjelp
Vinneren skal kåres, og etter en liten appell fra Brende, annonserer juryen vinnerlaget. Det er laget fra NITH som stikker av med seieren, for sin programvare «Homework Helper», som skal hjelpe elever med å finne kilder til skoleoppgaver. Lamslåtte og smilende befinner de seg plutselig i sentrum for alles oppmerksomhet, endatil TV2 er på plass for å snakke med seierherrene.
– Jeg tror ikke det har gått helt opp for oss ennå, sier en overrasket Øyvind Thomasen.
De tror de vant på grunn av programmets brukervennlighet. De får støtte av juryemedlem Olav Tollefsen.
– Litt av årsaken til at vi valgte «Homework Helper» var på grunn av dets lave brukerterskel, og mulighet for stor utbredelse. Det er et program som mange kan benytte seg av, en del av de andre programmene krever litt mer av brukeren.
I fjor endte det norske laget på en tredjeplass i den internasjonale finalen, så årets vinnere har mye å leve opp til.
– Alle som har vunnet den internasjonale finalen har endt opp med å starte egne virksomheter, som alle fremdeles eksisterer i dag, kan Aasrud fortelle.
Dagens vinnere står fremdeles og mottar gratulasjoner.
– Det er jo ekstra gøy å vinne når vi aldri har vært med i konkurransen før, mener Anders Bondehagen, før han blir avskåret av en smilende Johan Grønstad
– Men det blir veldig mye jobbing med programmet i sommer, da.