Lukket studentbrorskap

Frimuererlogen består av mer enn eldre menn i maktposisjoner og kommende kringkastingssjefer. Studenter bedriver også frimureri.

Publisert

– Det er jo noen som har tittel som student, ja, sier oversekretær Lars Gjertsen i Den Norske Store Landsloge, som holder til i Nedre Vollgate 19 – 20 meter fra Stortinget i Oslo.

Universitas har gått gjennom den ferskeste medlemslisten til Frimurerlogen i Norge. Den avslører at flere frimurere titulerer seg som studenter.

– Du må være 24 år før du kan bli medlem i Frimurerlogen, men en student vil også ha glede av å være med. Man trenger imidlertid litt modenhet for å forstå hva vi driver med. Normalt begynner folk når de er 40 år, men vi vil vel gjerne at de nye skal være litt yngre, sier Lars Gjertsen.

Hvordan kan en student bli medlem?

– Du må kjenne en frimurer med tredje grad som kan anbefale deg. I tillegg må du kjenne fire andre personer som er med i Frimurerlosjen, sier Gjertsen.

Overklasse

Den Norske Frimurerlogen har 17500 medlemmer, fordelt på forskjellige losjer over hele landet. Hovedsakelig kommer medlemsmassen fra høyere middelklasse.

– Flertallet av medlemmene har akademisk bakgrunn. Man tenker kanskje litt annerledes. Opprinnelig begynte Frimurerlogen som en slag overklasse, sier Lars Gjertsen.

Førsteamanuensis i religionspedagogikk Sverre Dag Mogstad har studert Frimurerlogen i en årrekke, og i 1994 ga han ut boka

Frimureri.

– Akademiske miljøer har alltid blitt rekruttert til frimureri. I utgangspunktet ser jeg ikke noe problem i at professorer er med. Det jeg har pekt på er pressen og prestene. Men professorer kan komme i habilitetsproblemer, sier Sverre Dag Mogstad.

Professor og frimurer

Professor i biokjemi Harald Osmundsen ved Universitetet i Oslo ser ingen problemer med å være både professor og frimurer.

– Oppslagene i pressen har vært sensasjonspreget. Problemene er minimale, sier Harald Osmundsen.

Han har ikke fått noen spesielle reaksjoner fra kolleger fordi han er frimurer.

Hvorfor ble du med i Frimurerlosjen?

– Det var så enkelt som at jeg kjente noen som var med, sier Osmundsen.

Kjenner du andre frimurere ved Universitetet?

– Jeg vet ikke om så mange ved Universitetet, bare noen få på Odontologi, sier Osmundsen.

Universitas har kontaktet andre frimuerere ved Universitetet, men de fleste ønsker å være anonyme.

Udemokratisk

I boka Frimureri blottlegger Sverre Dag Mogstad det meste av aktivitetene i Frimurerlogen.

– Jeg har sett det meste som er verd å se. Mange var sinte og skuffet da boken kom, forteller Mogstad, som helst hadde sett at Frimurerlogen hadde vært avviklet.

– Jeg misliker systemet. I et åpent demokratisk samfunn er ikke frimureri oppdragelse i demokrati. Det vil være udemokratisk å forby virksomheten, men jeg skulle ønske Frimurerlogen ikke fantes, sier Mogstad.

Kringkaster og frimurer

Den påtroppende NRK-sjef John G. Bernander er frimuerer og innehar grad seks i det hemmelige brorskapet. Selv om Bernander er ferdig utdannet jurist, har han tydeligvis vært medlem siden studietiden. I Frimurerlogens medlemsliste er han titulert som «student»...

En selvstendig nasjonal og uavhengig organisasjon.

Befatter seg ikke med politiske eller religiøse stridsspørsmål.

Hviler på kristen grunn.

Ritualenes innhold er ukjente, fordi hver grad skal gi den enkelte en førstegangsopplevelse av gradens innhold.

Har over 17000 medlemmer fordelt på cirka 80 loger og broderforeninger.

Tilbyr sine medlemmer muligheter for personlighetsvekst basert på etiske og moralske verdier.